This content has been archived. It may no longer be relevant
Matvareprodusentene kommer stadig med varer som skal forbløffe med nye smaker og ingredienser. Men hva skjedde med tiden da en liten firkant med eventyrsjokolade var spennende nok?
“Nye” produkter
Har du hørt om Synnøves nye yoghurt med ekstra mye protein, eller Tines nye cottage cheese med jordbær og granateple? Det høres vel kanskje kjent ut, for det kan da umulig høres nytt ut? Akkurat som Labans nye ”sjødyr”, Stratos’ ”krønsj” eller Krisp potetgull med havsalt og pepper, men med mindre salt?
Alle disse produktene er nye i 2015, men det føles som halvparten allerede står i butikkhyllene. Det er nesten ikke nødvendig å nevne navn engang for å bevise at butikken du handler i garantert har stående potetgull med salt og pepper. Så hvorfor må det da komme enda en versjon?
Hvorfor er egentlig alt dette oppstyret med nye varer så viktig? Eller i det hele tatt nødvendig? Det kommer nye sjokoladetyper fra Freia annenhver uke, føles det som. Det hadde nesten ikke overasket om det kom ”Nidar Søndagssjokolade – passer perfekt til hele familien, på søndag!”, eller om Freia slo til med både sommer-, høst- og juleegg i tillegg til den kjente lilla påskeeggpakningen som står i butikkhyllene fra januar til mai.
Det finnes så utrolig mange versjoner av alt, og jeg som 21-åring begynner allerede å tenke tilbake på “min tid da alt var sånn og sånn og sånn”, akkurat som bestefaren min har gjort siden krigen.
Enklere tider
Jeg kan faktisk huske en tid, ikke så lenge etter årtusenskiftet, at det var en stor problemstilling da jeg måtte velge mellom rosa eller svarte vepsebol i kiosken på campingplassen. Jeg husker også – og dette var på ungdomsskolen – da Freia kom med noe som het ”Melkedrøm” med krokan, krem og karamell, som var helt fantastisk spennende og nytt. I dag er melkedrømmen erstattet med 14 nye typer og vepsebol finnes nå i alle fargene på spekteret, og kiosken ble nedlagt på grunn av for lite plass. Vareutvalget ble rett og slett for stort. I dag er det for mye å velge i, spesielt for en som er på grensen til å ha en mild form for asperger.
Nå er det ikke meningen å dra det useriøst langt og klage som en bestefar her. Jeg forsøker heller å illustrere, eller gjøre deg oppmerksom på, alle disse nye produktene som bestandig lanseres og reklameres for. Jeg har ingen mål om å komme med et svar på spørsmålet heller.
Det er jo naturlig at nye produkter må komme. Ofte kan de være både sunnere og enklere å tilbrede, som Findus’ nye frosne Bangkok-inspirerte wok og chicken wrap, og det er jo slett ikke dumt. På samme måte forsvinner også produkt som ikke helt funker. Lørdagspizzaen er ett eksempel, og jeg personlig venter spent på å se når kebabpizzaen ikke lenger vil være mulig å få tak i.
La det gå sin gang
Helt ærlig så er det vel en bra ting at vi har et så stort utvalg å velge fra. Hvis du ikke er interessert Nidar søndagssjokolade, så ta den vanlige melkesjokoladen og ikke tenk mer på det. Det eneste jeg stusser litt på, er hvorfor det må finnes så tåpelig mange versjoner av samme ting. Om det er for reklameringen eller for konkurransens skyld vet ikke jeg. Folk kjøper jo vanligvis det som er standard uansett, så det føles liksom litt unødvendig når det kommer runde ostepop? Hva er målet?
Så lenge det fortsetter får vi som forbrukere se på det som vi gjør med en Greys Anatomy-sesong; hvor langt skal de klare å dra det?