This content has been archived. It may no longer be relevant
Det finnes to forskjellige typer film. Den ene typen er film man ser og glemmer i det sekundet rulleteksten begynner å rulle. Den andre er film som rører sjelen din dager etter du har sett den.
Birdman er i den andre kategorien.
Husk navnet Alejandro Gonzàlez Iñárritu
Alejandro Gonzàlez Iñárritu var allerede et godt etablert navn i Hollywood etter Babel (2006) med stjerner som Brad Pitt og Cate Blanchett i spissen. Likevel var det ikke før Birdman, Iñárritu har blitt garantert udødelighet. Ikke bare har han fått ni Oscar-nominasjoner og er en av de klare favorittene under kategoriene beste regi og beste film, men han er den første meksikaneren som er Oscar-nominert noensinne. Og ikke nok med det – meksikaneren er også mannen bak manuset samt at han har erfaring fra postproduksjon, redigering og musikkkomponering fra tidligere prosjekter. Av slike talenter blir det genistreker av og genistreken fra Iñárritu heter Birdman.
Handlingen
Birdman, også kalt The Unexpected Virtue of Ignorance, handler om Riggan (Oscar-nominerte Michael Keaton). Riggan er en kjent skuespiller fra å spille den fiksjonelle ikoniske karakteren Birdman på begynnelsen av nittitallet og har nå tatt på seg regi og rollen som hovedkarakteren i et stykke på Broadway som et siste forsøk på å ikke bli glemt. Filmen spiller over tidsrommet fra forhåndsvisningene til teaterstykket til den store premieren, og du blir godt kjent med Riggans umåtelige store ego der han har forsonet seg med løgnen over at han er Birdman med alle sine krefter. I Birdman møter du også Sam (Oscar-nominerte Emma Stone) som Riggans problematiske datter som har akkurat kommet seg ut av rehab og jobber som farens assistent. Andre kjente fjes er Naomi Watts som spiller en av hovedrollene i Broadway-stykket, Jack (Zack Galifiankis) Riggan sin produsent og sist, men ikke minst, den eksepsjonelt gode Mike (Oscar-nominerte Edward Norton) som spiller billettmagneten og medskuespilleren i Keatons stykke som er like god skuespiller som han er vanskelig å ha med å gjøre. Dette er den Oscar-nominerte filmen Birdman. En ut av verden god film som gjør det umulig å ikke føle noe.
En ut av verden god film som gjør det umulig å ikke føle noe.
Hva gjør Birdman så fantastisk?
For det første tar Birdman opp et stort og viktig tema, nemlig det å være redd for å være irrelevant og at akkurat du som individ ikke har noen betydning i verden. Spørsmålet: Hva er meningen med livet er et typisk spørsmål alle mennesker stiller seg i løpet av livet, spesielt når man blir eldre og må innse at alle drømmene mest sannsynlig ikke vil bli oppfylt. Riggan ser på seg selv som superhelten han spilte tidlig på nittitallet, og når du har så høye forventninger til deg selv er fallhøyden stor.
For det andre er det filmatiske helt utrolig. Filmen sitt gjennomgående tema er Riggan sin emosjonelle reise og det blir gjenspeilet i manus, i scenografien og musikken. Det er mye bevegelse i bildene og de er ofte nære og intense akkurat slik at du føler du er i det kaotiske hodet til Riggan. Det samme gjelder musikken med en gjennomgående stressende, men fabelaktig trommesolo som går over alle kritiske scener som det er mange av.
For det tredje skildrer Gonzàlez Iñárritu både utenfor og inni hodet til Riggan slik at du forstår Riggan sin versjon av virkeligheten og den virkelige virkeligheten og hvordan de blandes. Dette er ikke en ny filmmetode. Det er gjort i mange filmer, for eksempel Black Swan (2010) og Fight Club (1999), men det er en effektiv og god måte å portrettere galskap på. Men mest av alt ligger den store magien i manuset, utviklingen av karakterene og de gode samtalene som gjør Birdman vanskelig å glemme.
Kronen på verket er castingen. Å velge Michael Keaton til rollen som en avdanket superhelt når Keaton spilte Batman på nittitallet og Edward Norton som en vanskelig skuespiller når det er akkurat den merkelappen Norton har i Hollywood, er brilliant og ironisk og viser at Gonzàlez Iñárritu ikke overlater noe til tilferdighetene.
Kvalitet til fingerspissene
Birdman eller The Unexpected Virtue of Ignorance er en banebrytende, helt til fingerspissene perfekt karakterbyggende film som er en absolutt must see hvis du liker virkelige kvalitetsfilmer. Den har allerede hoppet inn på 133.plass på Top 250-listen på filmnettstedet Imdb.com, og den har allerede vunnet mange filmpriser deriblant to Golden globe. Den er nominert til hele ni Oscar-priser. Om de vinner like mange gjenstår det å se. At den vinner beste film er nok heller tvilsomt. Ikke fordi den ikke er god nok, men fordi den er for nyskapende og banebrytende for den klassiske Oscarvinner-filmen som for eksempel fjorårets vinner 12 Years A Slave. Men at den vinner noen er helt sikkert.
En siste merknad: Ikke last denne filmen ned og se den på pcen. Den fortjener sitt store lerret.
Se traileren:
Lyst å høre på mer om deilig filmsnacks? Hør på vår siste podcast fra Kinosyndromet:
Siste podcaster
-
Historisk sending med Gladiator, Bergenshistorie, Adjektivhistorie!
Selma,Sigurd og Momina er samlet i studio for å snakke om den historiske klassikeren Gladiator og den rykende ferske oppfølgeren Gladiator 2. Vi får også et innblikk i rollen Bergen by har spilt i filmhistorien og avslutter med en fortryllende, brun og Kafkaesque adjektivhistorie. (PS: inkludert bloopers) God lytting:)