Anmeldelse: GTA V (PS3)

This content has been archived. It may no longer be relevant

Fem år har det tatt Rockstar Games å komme ut med den seneste versjonen i den populære Grand Theft Auto-serien. Spillet har blitt utsatt flere ganger, men det er endelig på plass.

Karakterene

I GTA V spiller man med tre hovedpersoner. Jeg var skeptisk til denne måten å fortelle historien på før jeg begynte å spille, men dette har i senere tid vist seg å fungere veldig bra! De tre hovedpersonene, Michael, Franklin og Trevor, er et høyst dynamisk trekløver som utfyller hverandre godt.

Michael er en pensjonert bankraner som har startet familieliv etter å ha vært gjennom witness-protection. Franklin er en gangbanger fra Los Santos som har store drømmer om rikdom og arkitekt-villaer. Sistemann, Trevor, er den avdankede flyoffiseren som har flyttet til landet og koker methamfetamin.

Karakterer-GTAV

De tre karakterene blir bragt sammen under forskjellige omstendigheter og må samarbeide for å komme seg gjennom korrupsjon og etterfølgelse, men også for å komme seg oppover i verden og tjene store penger. Golfbaner er tross alt ikke gratis.

Åpen verden

Det har blitt sagt at spillet er så stort at man hadde fått plass til hele Red Dead Redemption, GTA San Andreas og GTA IV i spillet. Spillet er stort, men er det virkelig så stort? Uansett er det veldig mye muligheter og god plass til å boltre seg på.

Som tidligere finner man flyplasser, store bymiljøer med forskjellige nabolag og forsteder. Miljøene er karikert og legger et grunnlag for den typiske måten historien fortelles på. Nabolaget til Trevor er for eksempel badet i en redneck-følelse. Rett utenfor døren kan man for eksempel ta seg en tur ut i skogen og jakte på dyr. Dette har vi sett andre spill gjøre det siste året, men allikevel er det en fin måte å spe på inntekten til Trevor.

Det at det er dyr rundt i skogene og langs veiene i avsidesliggende områder er et aspekt i spillet, som tydelig illustrerer endringer i denne versjonen av GTA. Det er en større følelse av simulering og situasjoner oppstår på en mer tilfeldig måte enn tidligere. Det skulle bare mangle, men endringene blir godt lagt merke til ettersom jeg har spilt de tidligere spillene mye og det er lenge siden det kom et nytt GTA.

GTAV-COVERART 

Nye muligheter

Selv om vi er på vei mot slutten av denne konsoll-generasjonen i kjempefart, er det tilført mye nytt. Det er tydelig at utviklerne klarer å hente mer ut av konsollene enn de kunne for fem år siden. Det hører jeg også når min PS3 av første generasjon skal jobbe med spillet..

Det er så mange ting man kan gjøre som ikke har vært mulig tidligere at det er vanskelig å velge hva man skal gjøre. Små sideoppdrag dukker opp her og der. Man kan skaffe seg dykkerutstyr og utforske en undervannsverden som er et fullverdig supplement til resten, ikke bare et livløst område der man kan være heldig å finne objekter.

Det er lagt til rette for at man skal tjene mye penger, i alle fall om man skal kjøpe den feteste moroa og de feteste eiendommene. Det kan for eksempel oppnås ved å gå på børsen og satse sine hardt opptjente penger.

Er man ikke ute etter penger, men ære, kan man oppnå dette ved å bli med i de forskjellige konkurransene i spillet. Man kan spille golf, tennis og til og med løpe triatlon – blant annet!

 

Kjøre-opplevelse

Å sette seg inn i en bil i GTA V er bedre enn i tidligere spill. Mekanikken til bilene fungerer bedre og det er ikke lenger sånn at det føles som å kjøre en bil rundt på isen, selv om det er sol og fint vær der man kjører på asfalten gjennom gatene i Los Santos.

GTAV-atv

At bilene nå er mer manøvrerbare er bedre for spillet som helhet. Det er gøyere å kjøre rundt når man har mer kontroll. Kjører man bil i et oppdrag er det mulig å få fokuset over på selve oppdraget og ikke måtte gjøre flere forsøk på oppdraget fordi man krasjer, dør eller begge deler underveis.

Det gode grepet er også radiokanalene. Her gjør Rockstar det riktig i å fortsette i samme spor. Det er underholdene å høre på innslagene på kanalene. Låtene som spilles er kule og det er noe for enhver smak. Å høre på radioen i bilene er en så naturlig del av opplevelsen, at å sette seg i bilen for å kjøre til et oppdrag eller bare for moro skyld, er en glede.

Motorsyklene har ikke helt den samme følelsen som bilene. I lave hastigheter er de ofte litt rare å kontrollere. Skal man svinge i  lav fart i en by legger man seg så mye ned at  svingen kommer veldig kontant. Opplevelsen blir litt unaturlig, men kommer seg veldig når man kommer opp i litt fart.

Kontroll-systemet

Alt i alt er kontrollene i spillet veldig smidige. Det er ikke alltid 100% presisjon i kontrollene, men det er bra nok i massevis. Alt fra å skyte med det halv-automatiske siktesystemet til å bytte karakterer og våpen er bra. Det er litt uvant å bytte våpen med dette systemet, noe som har gjort at jeg måtte starte noen oppdrag på nytt, men opplever lite frustrasjon etter hvert som jeg blir vant til det.

GTAV-pestcontrol

Fly og andre luftbårne aktiviteter er stor moro, særlig om man bruker Trevor. Enhver spiller kan klare å styre flyene og helikoptrene, men det er en annen ting å mestre det. Jeg synes det er spesielt moro å fly i GTA. At det er et eget side-oppdrag å fly under 50 broer er et morsomt tillegg i spillet.

Fallskjerm-hoppingen er også fin. Vi har sett det før i GTA, men det er bedre denne gangen. Forresten så er det ikke bare bedre, det er også veldig moro! Hopp ut av et fly, eller fra en flott loddrett klippe, og opplev noen sekunder i fritt fall.

Opplevelsen

Rockstar legger alt til rette for en god opplevelse i GTA. Humoren, musikken, historien og alt det som også er helt unyttig, men like fullt en del av GTA, gir en god følelse. Personlig la jeg også alt til rette for en god opplevelse, noe jeg tror mange gjør med dette spillet. Jeg satte meg ned med full mage, med snacks og drikke innen rekkevidde. For dette er et sånt spill, et spill som man setter seg ned og regelrett spiller. Og man kan spille lenge. Det er ikke noe i veien for å tilbringe 7-8 timer med GTA på en dag, kanskje til og med i et strekk. Ofte tar jeg meg i å smile underveis, eller si til folk i nærheten “Se nå. Se nå!”

Leverer kontroverser

Spillet leverer til de grader. Både kontroverser og kvalitet. Det er et høyt voldsnivå og en som sier at ”GTA er ikke voldelig om man ikke gjør det voldelig,” tar feil. Skal man følge historien i spillet er det et voldelig spill.  Jeg synes ikke at volden er så alvorlig i dette spillet, det er tydelig at dette er oppdiktet og virkelighetsfjernt. Samtidig er volden, som andre ting i spillet, i større grad simulasjon enn det var i tidligere utgaver. Spillet passer klart best for voksne mennesker.

Utviklerne har et satirisk blikk på veldig mange ting. Det amerikanske samfunnet, rike folk, sosiale medier, reaity-tv og til og med spilleren selv, er et lite utvalg av temaer som får det glatte lag i spillet.

 

 Konklusjon

Det er tydelig at det er brukt mye penger på utviklingen i spillet. Jeg har fått det jeg kunne håpe på og kanskje litt til. Dialogen mellom karakterene er gjennomtenkt og morsom. Stemme-skuespillerne gjør en kjempejobb og alle mulighetene i spillet gjør at man får følelse av at det alltid finnes noe mer å gjøre. GTA V er et godt gjensyn med en av de mest solide franchisene som er i markedet. Det er lite å si annet enn: løp og kjøp!

Karakter: [rating=6]
  • Hardcore GTA V spesial

    24/09/2013

    Verdens dyreste spill er her: Grand Theft Auto V til PS3 og X360. Hardcore diskuterer om spillet slår GTA IV og SA ned i Didier-Sachs-støvlene, hvorvidt vold/torturnivået er høyt nok og hvor mange tidligere Rockstar-map som får plass i V. En time med GTA V med behind-the scenes detaljer og crazy ting som skjer i spillet. I studio Zeiner, Tormod og Moreau.

 

Alle bilder: Rockstar Games offisielle nettside.

Spillmagasinet

Spillpodcast om konsoll- og PC-gaming med reportasjer, tilbakeblikk, anmeldelser og gjester fra spillindustrien hver tirsdag

Anbefalte artikler