This content has been archived. It may no longer be relevant
For tre år siden i 2010 slapp svensken sin første låt som ville dukke opp på hans neste plate. Det var det verbose nummeret “The End of the World Is Bigger Than Love”. Tittelen var urovekkende. Lekman, som var en kjent håpløs romantiker virket nå som om han var på en mørkere kjærlighetssti. Etter at hans fjerde album “I Know What love Isn’t” ble sluttet i slutten av 2012 høstet den allikevel rosende kritikker fra både fansen og anmeldere. Tekstene var mørkere, men hans vakre melodier var fortsatt inntakt. For Lekman ble nå viktig at tekstene skulle være i forsete, mens instrumenteringen akkompagnerte dette.
“I Know What Love Isn’t” ble unnfanget etter at Lekmans langvarige forhold til sin tidligere kjæreste tok slutt. I begynnelsen var ikke intensjonen å skrive om kjærlighetssorg. Lekman ønsket ikke å være nok en singer/songwriter som gikk i fella å skrive kjedelige kjærlighetslåter. Midt i all forvirringen og tvilen begynte sangene likevel å ta form etter hva som hadde hendt i Lekmans kjærlighetsliv. I ettertid ble han positivt overrasket over hva han hadde skrevet. Dette var starten på en plate han kunne stille seg bak. Lekman var nå i forandring både som person og låtskriver. Minnene skulle vise seg å bli grunnlaget for oppfølgeren til “Night Falls Over Kortedala” fra 2007.
Vi traff Lekman i sammenheng med Perfect Sound Forever på Hulen. Det var hele 6 år siden sist han stod på scenen i bomberommet. Vi ville høre om mannen fra Göteborg var gått fra å være en håpløs romantiker til å bli en mer moden og realistisk låtskriver.
[youtube http://www.youtube.com/watch?v=jQErekXV9Qc?feature=player_detailpage]
Trigger: Du skriver veldig personlige tekster og er ikke redd for å dele hendelser som involverer kjærester og venner. Har du en personlig grense for hva du kan skrive om?
Lekman: Det har jeg nok. Det er vel ikke så defininert, men jeg sjekker alltid med dem jeg skriver om og at de er ok med det. Jeg føler mer og mer om man priorterer sine venner og sin familie foran sin kunst, så blir kunsten større og viktigere i seg selv.
Trigger: Hvis jeg forstår deg riktig så overrasket du deg selv da du skrev ditt siste album. Var du fornøyd med tematikken som preget platen?
Lekman: Jeg er glad og fornøyd med det. Jeg følte som om det var noe som måtte komme ut. Det er litt nytt for meg å skrive så direkte om et tema. Tidligere så har jeg bare latt noen andre satt sammen låtene for meg og så har de handlet om alt mulig. Denne gangen måtte jeg definere hva jeg ville skrive om og få låtene til å komme sammen på en måte. Jeg tror det er slik jeg vil jobbe fremover også.
Trigger: Vi fikk inntrykk at på din siste plate er melodiene holdt mer tilbake, mens vokalen og teksten kommer mer frem. Var det intensjonen?
Lekman: Jeg tror det. Det var så mye som skulle ut der, så det ble veldig mange ord. Men jeg likte også tanken at tekstene kunne være i musikken. Tilslutt kom jeg på at låten jeg prøvde å skrive på slutten av platen var “The End Of The World” av Skeeter Davis. Så enkelt kunne jeg nok uttrykket alt sammen. men jeg var jo tvunget til å gå igjennom denne prosessen og måle opp låtene mine for å kunne komme på hva det var jeg sang om.
Trigger: Du var en lengre periode i Australia før din siste plate kom ut. Var turen down-under med på å inspirere musikken din?
Lekman: Nei, egentlig ikke. Jeg var litt redd en stund at jeg skulle lage en didgeridoo-plate, men slik ble det jo ikke. Men derimot ble jeg inspirert av musikkenmiljøet i Melbourne. Det fantes en micro-cosmos-indie-scene der. Litt som det fantes i Göteborg for 10 år siden. Der alle spilte i hverandres band og den greien inspirerte meg veldig mye. Man kom på hva som var meningen med å lage musikk fra begynnelsen av, liksom.
[youtube http://www.youtube.com/watch?v=yoWHNDgGtbg?feature=player_detailpage]
Forskjellig typer publikum
Opp igjennom karrieren har Lekman tak noen annerledes konsertvalg enn hva man er vant med i Norge. Bl.a. brukte han stand-up komikere som oppvarming på sine konserter da han var på turnè langs vestkysten i USA. Lekman mente at slik ville publikum lytte bedre til historiene som ble fortalt noe de kunne ta med seg videre da han spilte foran dem senere på kvelden.
– Publikum ville spisse ørene mer enn å stå og drikke øl til et band, liksom. Det er en veldig Skandinavisk greie å drikke og bli full før en konsert.
Da vi spurte om han ville dele sitt beste konsertminne overrasket han oss med å si at hadde han har spilt i en rekke bryllup pga. låten han ga ut på sin første plate “If You Ever Need A Stranger (To Sing at Your Wedding)”. Denne låten funket som en reklame og svensken ble da kontaktet av mange som ville at han skulle spille i deres bryllup. Han ble invitert til et bryllup i Colorado av skribenten til The Simpsons. Lekman forklarte det som et massivt bryllup med vakker natur og gjester kun bestående av manusforfattere og mennesker fra Hollywood. Dette var det vakreste stedet Lekman hadde noen gang spilt.
Konserten på Hulen
Jens Lekman gjorde en minneverdig konsert på Hulen. Publikum danset og var med fra første stund samtidig som at en sjarmerende Lekman holdt tempoet oppe gjennom hele konserten. Spesielt siste låt var en utrolig vakker avslutningen på en ellers nydelig konsert. Akkurat nå har Lekman tenkt å begynne på sin neste plate som han allerede har planlagte ideer til. Vi gleder oss!
Hør hele intervjuet med Jens Lekman her!
Hør avslutningen på Lekmans konsert!
Anbefalte låter:
I Know What Love Isn’t
The World Moves On
Become Someone Else