This content has been archived. It may no longer be relevant
Regissøren Arild Østin Ommundsen er mannen bak klasikkeren Mongoland og filmer som Rottenetter og Knerten i knipe. 22. mars i år er han aktuell med dramaet Eventyrland. Det er et nydelig stykke film som trekker i alle de rette hjertetrådene.
I den anledning dro kinosyndromet til Hotell Norge for å snakke med Arild Østin Ommundsen og hovedrolleinnhaveren Silje Salomonsen.
Livet etter fengsel
Kan du med egne ord fortelle hva eventyrland handler om (ka det går i)?
– Eventyrland handler om en dame som har sittet i fengsel i 9-10 år for å ha drept en mann og skutt sin egen kjæreste med hagle under et tilsynelatende koselig innbrudd i et drivhus i mens hun er gravid. Filmens handling dreier seg mye rundt livet etter at hun er kommet ut av fengsel. Hun prøver å få et forhold til datteren sin og bygge et hjem for seg selv som viser seg å bli utfordrende når det kommer til hverdagselige ting, men også i det fortiden kommer i form av uhyggelige mannfolk som rett og slett lager et helvete for henne. (Arild)
Voldsom og lavmælt
Ut i fra det du sier, er dette en thriller?
– Det er ikke en thriller, men det var en som så filmen som beskrev den som en blanding av noe veldig vart og lavmælt samtidig som den er voldsom og intens. Og det er en film som er en miks mellom følelsesladd enkel historie om kjærlighet til datteren din og den tidligere kjæresten, men blandet med en hard hverdag.
Du kan jo si jeg ville lage en film om de tingene som er viktig for folk rundt deg, de som har et veldig greit liv, men fortalt fra en dame som er helt på andre enden i forhold til den skalaen av å ha det de fleste har. For henne blir det å ta en kopp te eller å se datteren sin gå til skolen, et stykke å gå.
Hun må kjempe. Sånn sett tror jeg du har sett historien før, men da har du sett en mann i rollen. Da er det Vin Diesel som kommer ut av fengsel og lager show. Mens det her er en pingle av en dame som kommer ut av fengsel og som blir kastet inn i de samme situasjonene som Vin Diesel hadde blitt, men det blir et annet resultat og en annen stemning. I den forstand at jeg definerer meg selv som en en slags “halvt dame” er dette en film for kvinner, men som du trygt kan ta med deg mannen din på. Du kan ta med gutta, men det er veldig følsomt. (Arild)
Gjør (nesten) alt selv
Du har så å si hatt ansvar for alle områder av denne filmen, har det vært krevende?
– Det har vært krevende og det var noe som vi egentlig ikke hadde tenkt å gjøre. Men så tenkte jeg at jeg utstyrer meg på en sånn måte at jeg kan få det til og gjøre det av og til på filmen, men så synes vi det fungerte så bra. Det ga skuespillerne mulighet til å være i karakter på en helt annen måte enn filmer jeg har laget før. Resultatet opplevde jeg, etterhvert som vi gjorde scenene, som så annerledes og kult at jeg kjente på at dette måtte vi bare fullføre. Klart det har vært hardt, men all jobben må gjøres og i dette tilfellet bare av en person. Så det har tatt lang tid å lage denne filmen og jeg kunne ikke filme 12 timer av gangen alene, jeg klarer bare 3 og så må jeg hvile. (Arild)
Lavbudsjettsluksus
Dere har brukt et år og hatt et lavere budsjett enn det det vanligvis er på norsk film. Har dere møtt på noen utfordringer i forhold til det?
– Nei, egentlig har vi følt at vi har hatt et ganske stort budsjett på denne filmen i den forstand at selv om budsjettet er lavt i forhold til andre filmer, men så har vi hatt en luksus i forhold til den lange tiden vi har hatt. Vi har tatt tiden til hjelp i steden for å måtte betale for det. Det vil si at for eksempel Silje bor i et hus eller leilighet, som vi fikk låne av kommunen gratis i et år, og i steden for å leie inn folk for å male og møblere har vi gjort det selv. (Arild)
Arilds hjertebarn
Ville du sagt at dette er hjertebarnet ditt?
– Ja, det er et hjertebarn i den forstand at jeg fra dag en har villet lage akkurat denne filmen, som jeg skulle ønske fantes der ute. Jeg er veldig glad i filmer som er intense, voldsomme og med mye spetakkel, men jeg er og veldig glad i filmer som tar tak i hjertet mitt og får meg til å grine og føle sterkt. Så jeg ville lage en film som hadde de to tingene der og alle valgene har blitt tatt fra, kall det gjerne hjertet, men jeg kaller det magen, for den er mye større. (Arild)
Dere har kjent hverandte lenge og vi har hørt noen rykter om at dere aldri har kranglet så mye som under denne filmen, stemmer det?
– Ja, uten at jeg kan påstå at vi krangler så veldig mye, men i og med at jeg nå for en gang skyld har en veldig stor rolle så er det mer på spill fra min del som jeg vil stå fast ved og dermed vet hvordan jeg vil løse. Og da blir det jo krangling når han vil løse det annerledes, så sånn sett har det vært diskusjoner. Men profesjonelt! (Silje)
Soundtrack fra Dybdahl
Jeg kunne ikke unngå å høre at Thomas Dybdahl hadde soundtracket til traileren. Har dere noen spesielle relasjoner til Thomas Dybdahl eller er det bare en tilfeldig?
– Silje har jo spilt med Thomas av og til. Thomas kom til meg med en hjemmebrent CD i 2002 eller noe, som viste seg å bli den første platen hans. Da jeg gikk hjem og hørte på den tenkte jeg “Shitt, det her er jo utrolig bra for å være en kid jeg traff på byen” også hørte jeg også at Silje var med på den plata. Så jeg har blitt kjent med han gjennom at Silje har spilt og vært på turne med han. Og så hadde han en sang på monstertorsdag og lagde soundtracket til både Rottenetter, Knerten i knipe og nå Eventyrland. (Arild)
– Sangen fra den nyeste plata som ikke har kommet ut enda, er jo også med i filmen. (Silje)
– Det er den som er i traileren og har en viktig rolle i filmen. (Arild)
[audio:https://srib.no/wp-content/uploads/2013/02/Eventyrland-fullstendig-intercju.mp3][youtube http://www.youtube.com/watch?v=0kBldHVkhiY&w=640&h=360]