Sommeren er kanskje over, men festivalsesongen fortsetter. For oss som bor i Bergen er det få ting som slår å sitte ute i kveldssola på Verftet med en pils og et par tjommier. Nettopp slik startet Halvøyen-helgen for tre av oss i Crossfade.
Halvøyen er en liten hiphop- og RnB-festival som er blitt arrangert årlig på USF Verftet siden 2021. Her spiller både veteraner og nyere norske-og internasjonale artister. Siste helgen i september stilte åtte artister på lineupen.
Da vi gikk inn på Røkeriet noen minutter før Åsane City skulle på scenen, stusset vi over at det var påfallende tomt i lokalet. Kommer det ingen? Joda, litt etter litt datt publikum inn. Åsane gikk på med en gigantisk (fake) spliff på scenen. Det var tydelig at de koste seg. En av våre soleklare favoritter fra festivalen var Nelly Moar, som imponerte med vakre melodier, en sterk vokal og et sjarmerende smil. Publikum var tydelig begeistret for 2J, og ikke minst kveldens headliner; selveste Jme (Jamie Adenuga) fra Storbritannia. Da introen til låten «Man Don’t Care» begynte, var folk i ekstase.

Lørdag skarrrret FOB (Fucker opp Bergen) seg inn i hjertene våre med fengende melodier og tekster med tydelige referanser til hjembyen. Svenske Cleo fanget publikum med laidback beats, men også mer upbeat klubblåter, som «pew pew pew». En av de som imponerte oss mest, var Anakin Justin. Han sto helt alene på scenen, men hadde en tilstedeværelse og innlevelse som fylte hele rommet. Halvøyens andre headliner, Angelo Reira, avsluttet hele festivalen på kolossalt vis med blant andre Martin Hazy som gjest på scenen. Vi kan trygt melde at både fredag og lørdag sto stemningen i taket. Artist etter artist gikk på scenen med smittende energi og innlevelse, til stor glede for et ekstatisk publikum som var med hele veien.
Hvorfor Halvøyen?
Det er nettopp stemningen som skiller Halvøyen fra andre festivaler. Den er særegen av flere grunner. Sjangerne er begrenset, så det er lettere å kuratere en lineup som treffer en bestemt målgruppe. I tillegg er lokalet relativt lite og intimt. Man kommer rett og slett nærmere artisten, nærmere andre musikkentusiaster og ikke minst nærmere en følelse av et fellesskap blant publikum. En tilhørighet som ikke like lett oppstår i et publikum på en større festival.
For enhver hiphop- og RnB-entusiast er Halvøyen helt ypperlig for å høre ikke bare gamle favoritter, men også oppdage ny musikk – og dele den med hverandre. De som ikke var på Halvøyen i år, gikk med andre ord virkelig glipp av noe. Heldigvis kommer det flere sjanser.

