En av filmhistoriens kuleste monstre har fått ei suppe av et spill (Pressebilde: Sony PlayStation)

Kjedelig rovdyrjakt

Predator: Hunting Grounds er nok et dårlig spill basert på et filmunivers

Predator fra 1987 med Arnold Schwarzenegger i hovedrollen er en av 80-tallets mest ikoniske actionfilmer, og en av mine personlige favoritter innenfor sjangeren. Blodig action og one-liners på løpende rekke. Ikke minst inneholder filmen en av historiens kuleste romvesener i form av tittelkarakteren, Predator. Nå har den utenomjordiske trofékrigeren ankommet PlayStation 4 og PC, med et utrolig skuffende resultat.

4 mot 1-kamper

Predator: Hunting Grounds er et online lagbasert actionspill, hvor fire spillere spiller på lag som kommandosoldater i jungelen, mens én spiller som Predator. Velger man å spille som kommandosoldat, eller fireteam som det heter i spillet, spiller man i førsteperson og manøvrer oss igjennom jungelen for å utføre oppdrag. Samtidig som man blir jaktet på av Predator, skal man fullføre oppdrag i jungelen og drepe fiendtlige geriljasoldatene. De fiendtlige soldatene styres ikke av andre spillere, men er datastyrt og med veldig dum kunstig intelligens.

Predatoren derimot skal drepe alle de andre spillerne innen tiden er ute, ved å manøvrere seg igjennom skogen og hoppe fra tre til tre. Man kan gjøre seg usynlig i en kort tid, bruke det kjente varmesøkende synet og gjøre sick parkour (eller predkour som spillet kaller det) på jakt etter byttene.

Heftig predkour mellom trær på jakt (Skjermdump: Johannes Optun)

Menneskene man spiller som i fireteamet har null av personlighetstrekk, og man har veldig lite å velge mellom hvis man ønsker å tilpasse utseendet til karakteren. Litt forskjellig utvalg i ansiktsmaling, solbriller og kortklipte frisyrer er alt man har å velge mellom. Her hadde jeg ønsket at utviklerne hadde lagt litt mer arbeid i karakterene, og kanskje hentet litt inspirasjon fra andre lagbaserte skytespill som har langt flere klasser og personer å velge mellom.

Problemer på løpende rekke

Spillet er utviklet av Illfonic, som tidligere har laget Friday the 13th -spillet med et lignende konsept. Resultatet er noenlunde likt også. Her får vi servert et repetitivt spill, fullt til randen med tekniske problemer, og med usedvanlig lite engasjerende gameplay. Grafikkmessig ser det ut som et spill hentet ut fra PlayStation 3, og spiller som en lavbudsjetts Call of Duty -klone. Spillet er fullt i glitcher med en ustabil bildefrekvens og jungeltekstur som kommer og går.

Utdatert og relativ standard førstepersons action (Skjermdump: Johannes Optun)

I tillegg så er ventetiden på å finne en server lang. Jeg har ventet i tre til åtte minutter på at spillet skulle laste inn en ny runde.

Jeg kunne sett bort fra den litt utdaterte grafikken og de tekniske problemene hvis spillet hadde vært gøy, men det er heller ikke tilfellet. Predator: Hunting Grounds er rett og slett så repetitivt og kjedelig at jeg sjelden hadde det gøy. Men det kunne vært det. Konseptet er utrolig lovende. Å overleve i jungelen med et blodtørstig romvesen på jakt åpner for en gøy og spennende spillopplevelse. All spenningen er dessverre borte i det jeg mener er den største skuffelsen i spillet, selve Predator.

Pinglete jeger

Predator er blitt vannet ut til en eneste stor pingle. Han er en svekling, og det skal ikke mange skudd til man er nede for telling. Spiller man som kommandosoldat er man aldri spent eller nervøs for når og hvor Predator skal dukke opp, for den er ingen trussel. Man kan få noen små øyeblikk med spenning når man ser lasersiktet fra våpenet til Predator sikte seg inn på deg fra jungelen, men spenningen er kortvarig. Å spille som vesenet selv er også utrolig skuffende og klønete. Man føler seg utrolig svak i møte med tungt bevæpnede fiender.

Det er rett og slett så ubalansert. Sammenlignet med utviklernes forrige spill, Friday the 13th, var Jason Voorhees i det spillet nærmest en udødelig kjempe og man fryktet at han skulle dukke opp rundt hjørnet. Her er all spenningen borte og det kulminerer i en lunken suppe av en spillopplevelse.

Når Predator selv er et stort problem i et spill basert på Predator-serien, har man virkelig trådd feil.

One ugly, and cowardly motherf%&#@ (Kilde: Sony PlayStation)

Konklusjon

Predator: Hunting Grounds er en utenomjordisk skuffelse. Med lite innhold, repetitivt gameplay og ubalansert action er det ikke Predator verdig. Mulighetene for et spennende og underholdende spill satt i Predator-universet er der, men dette spillet er et steg i feil retning. Vår utenomjordiske troféjeger fortjener langt bedre enn det vi har fått servert her i Predator: Hunting Grounds.

 

Siste podcaster

  • Hardcore: skrekk, biler og spionering
    Programleder Petter & Co er tilbake som et friskt pust i den post-apokalyptiske hverdagen med rykende ferske aluminiumsfolie-teorier om overvåkning på PS5. Martin presenterer en høyakademisk formel for å rangere bilspill og sammen med Marius tar vi et blikk på skrekkspillenes verden.
  • Hardcore – Pirater, Fagforeninger og Kinesere
    Gutta er hjemme i egne hjem. Johannes mimrer tilbake på et 30 år gammelt spill, som han relativt nylig spilte. Marius irriterer seg over «crunch» og Petter har funnet et spill som endelig lar han oppfylle sine indre drømmer. På sending: Petter, Marius, Johannes
  • Hardcore - Spillfilmer og nedleggelser
    Gutta er tilbake som et frisk pust i den post-koronistiske hverdagen med Johannes som leder an i avsløringer om ondskapen som skjuler seg i EAs mørke hovedkvarter. Marius har fått lekt seg med Squadrons og Martin er som vanlig mest opptatt av å underholde seg selv i studio.
  • Hardcore - Suksesser og Fiaskoer
    Petter, Johannes og Martin er ukens trekløver. Det snakkes varmt om Xbox Game Pass, og Crash Bandicoot får seg en liten hyllest. Johannes snakker også om Nintendo 64 og hvorfor han mener det er Nintendos viktigste fiasko.
  • Hardcore - Spillkapitalisme
    Gutta er tilbake i studio. De tar et overblikk over siste Playstation-konferanse og diskuterer spillene som ble vist frem. Microsoft har slengt rundt sin store lommebok og kjøpt Bethesda. Petter snakker om «Super Mario 3D All-Stars», som fører til het diskurs i studio. I studio er Petter, Marius og Johannes.
  • Hardcore - Tell Me Why, Sony?
    Vi er tilbake i hjemmene våre med enda mer radio, og denne uken er Petter, Johannes og Martin på plass! Vi forklarer hvorfor Tell Me Why ikke er mer enn helt OK, sjokkeres over hvor generøse Microsoft er med den nye konsollrekken sin og mimrer tilbake til gode remakes.
  • Hardcore: Japansk bonanza
    Gutta er er tllbake i studio. Mario feirer 35 og de diskuterer Nintendos uvanlige strategier. Martin forlanger Yakuza på andre plattformer og langer ut mot eksklusiver. Marius prøver å overbevise gutta om at "Death Stranding" er et mesterverk, med varierende suksess
  • Hardcore - Home Alone
    Gutta er hjemme i egne hus i denne episoden av Hardcore. De ser over nyhetene fra Gamescom, diskuterer oppgraderingsveien til neste generasjon og tar et tilbakeblikk på rare og flotte konsoll-tilbehør
  • Hardcore: Restart
    Gutta er tilbake i studio etter 5 måneder borte. De diskuterer hva som har skjedd i sommer, alt fra nye spill til store kontroverser. Diskusjonen går over til konsollkrigen og om den enda er relevant. til slutt slaktes betaen til Marvels Avengers. i studio har vi Petter, Johannes og Marius.

 

 

Hardcore

Uortodoks og kompromissløst spillpodcast om konsoll- og PC-gaming hver tirsdag kl 11:00. Anmeldelser, reportasjer, tilbakeblikk og gjester fra spillindustrien.

Send

Your email address will not be published. Required fields are marked *