Konsertanmeldelse: Moyka

Monika Engeseth, også kjent som Moyka er en artist som på kort tid har fått mye oppmerksomhet i musikk-Norge. Hun blir kalt Norges nye store pop-stjerne og det sies at det bare er et tidsspørsmål før hun også vil gjøre det stort i utlandet. Hittil har hennes mest populære sang «Ride» hele 500 000 avspillinger på Spotify. Så når jeg så at hun skulle spille på kvarteret, ble jeg nysgjerrig. Samtidig ville jeg skrive en anmeldelse om en up-and-coming artist fra et outsider-perspektiv, for å gi et så friskt og upartisk bilde som mulig. Dette er både min første konsertanmeldelse og en av de første pop-konsertene jeg har vært på.

Sterkt førsteinntrykk
Konserten kom forholdsvis raskt i gang med bare en kort 20-minutters forsinkelse, akkurat nok til å kjøpe en øl. Når konserten startet så kom energinivået fort opp på topp, noe som ga et godt førsteinntrykk. Moykas dype, rungende stemme og den mørke og mystiske, men samtidig også svært dansbare instrumental-tonen var en solid kombinasjon som umiddelbart gjorde inntrykk på meg.

Harmonisk pop
Fra start til slutt utstrålte Moyka masse energi, og under hele konserten hadde hun god kontakt med publikum. Hun skapte også jevnt over god stemning ved å slå seg løs og danse under instrumental-pausene mellom refrengene. Kanskje det er fordi jeg sjeldent går på pop-konserter at jeg er underernært på dette, men det var veldig forfriskende å se så mye liv på scenen.
Av sangene som ble spilt vil jeg trekke fram ‘Ride’, ‘Circles’ og ‘All The Things we Forgot’, som imidlertid også er noen av hennes hittil største hits. Moyka og det instrumentale harmoniserer spesielt godt i disse sangene. Dette er god fengende pop, som samtidig skiller seg fra mye man har hørt før. Balladen mot slutten av konserten var også en utmerket måte å avrunde konserten på.

Noe gjentakende
Dessverre var mange av sangene litt for like og litt for gjentakende etter min mening. Flere av refrengene og tonene føltes som de ble spilt altfor mange ganger. Og noen av sangene var så ensartede og like at de bare blendet inn i hverandre. Dette gjaldt spesielt mange av de nye sangene, som enda ikke er blitt publisert. Dette trakk kvaliteten på konserten litt ned.
Men dette var på ingen måte nok til å felle konserten, tvert Imot. Med en fremdragende vokalutførelse, solid scene-presence og med en vel-balansert instrumental var det hele en svært imponerende fremvisning for en så fersk artist. Moyka er på alle måter en svært lovende artist, som jeg tenker det blir spennende å følge med på i årene fremover.

• Afterski, rare påsketradisjoner og quiz
    Vi er tilbake med nok en sending, og denne gangen kjører gjengen i studio en påskespesial på selveste langfredag. Vi snakker om alt fra våre tanker om afterski, musikken vi forbinder med påske og har gravd fram noen litt utradisjonelle måter å feire påsken på. Vi venter i spenning på påskeegget som venter på påskeaften, og gir deg i mellomtiden litt musikk-snacks som du kan nyte. I studio: Mathilda Aanes Gunleiksrud, Emilie Bonesmo, Agnes Withbro Villum og Tiril Hagen Andersen Produsent: Tale Hoel Torkildsen Grunnet opphavsrett er musikken ikke med i podkasten, men sangene vi spilte er som følgende: Godmorgen Norge - Vinni Floden - Bjørn Eidsvåg, Elvira Nikolaisen Rosa Sky - Cezinando Barn Av Regnbuen - Lillebjørn Nilsen Raske Briller - Nicolay Ramm Dog Days Are Over - Florence + The Machine Electric Love - BØRNS
  • Lovende nepobaby, psykedelisk opplevelse fra Georgia og GUTS deluxe
    I ukens episode snakker vi om Olivia Rodrigos kommende utgivelse. Videre bidrar Emilie som vanlig med innhold til sladderspalten, hvor vi nok en gang snakker om Kanye West-klanen. Deretter tar vi turen til Georgia, hvor vi får en ny favoritt. I studio: Tuva Hitland Flage, Emilie Sætre Bonesmoe, Mathilda Aanes Gunleiksrud (og Stina Thuland Wolter). Produsent: Tale Torkildsen The Architect - Kacey Musgraves get him back! - Olivia Rodrigo TALKING - Kanye West, ¥$, Ty Dolla $ign (feat. North West) Khualkhuri - Erekle Deisadze Vårsong - Odd Nordstoga Emilie - Michelle Ullestad Final gørl - Sløtface Dive - Olivia Dean Hurricane - Bridgit Mendler
  • To dråper vann og svambebobs affære
    I ukens podkast mimrer vi tilbake til tider der Markus og Martinus vann MGP jr. Vi tar turen til Latvia og sladrer om Ariana Grandes nye flørt. I tilegg kommer vi med ukas nyutgivelse og gode forslag til helgemusikk. I studio: Emilie Sætre Bonesmo og Tiril Andersen Produsent: Tale Torkildsen. Grunnet opphavsrett er musikken ikke med i podcasten, men sangene vi spilte er som følgende: Man! I feel like a woman - Shaina Twain To dråper vann - Markus & Martinus Dievs Tevi Mil- Nikolajs Puzikovs Ancient dreams in a modern land - MARINA I guess - Lizzy McAlpine The boy is mine - Ariana Grande Barbie girl - Aqua
  • Nytt medlem, slår ned paparazzi og fotosyntese
    Fredag betyr at det endelig er tid for en ny episode av Plutopop, og denne gangen på selve kvinnedagen. Vi gir litt ekstra heder til alle de flinke damene i musikkbransjen. Vi imot Plutopops flunkende nye medlem, Agnes, som forteller litt om seg selv og sin interesse for musikk. I tillegg snakker vi om Papa Swift, Taylor Swifts far, og reiser på ferie til Ecuador hvor vi blant annet snakket om fotosynese. I studio: Tiril Hagen Andersen, Emilie Bonesmo og Agnes Withbro Villum Produsent: Tale Hoel Torkildsen
  • Trifecta/trio/troika, ukrainsk kirkesang og farvel, Lukas!
    I ukens pod ser Lukas, Mathilda og Tuva nærmere på ny musikk fra Tyr og Arif, det blir en reisespaltetur til Ukraina og en snikklytt på vår bonusepisode der vi intervjuer Duvet fra Welhaven Kollektiv. I tillegg blir det pils, takketale og Chat GPT-dikt når Lukas har sin siste sending i Plutopop etter 6 og et halvt års tro tjeneste. Full pakke shama-dama-dong, god lytt og god helg! I studio: Lukas Gonçalves, Mathilda Aanes Gunleiksrud og Tuva Hitland Flage Produsent: Tale Torkildsen