Direktesendte mediaskandaler, tasting og kringkasting

Til tross for en enorm variasjon i de ulike typene og uttrykksformene som finnes der ute i spilluniverset, er det ikke daglig kost at noe virkelig kreativt og originalt når markedet. Spill lider ofte av det samme fenomenet som oppstår i filmindustrien: fordi det moderne mennesket har massekonsumert medieinnhold siden barndommen, har vi en evne til å kunne forutse handlingsforløpet. Til tross for å bli presentert for en helt ny historie, med en original vinkling, hender det vi sitter igjen med følelsen av at “dette har jeg sett før“, nemlig fordi vi gjenkjenner de strukturelle likhetene. Not for Broadcast, den nyeste utgivelsen til tinyBuild, har funnet en hårfin balansegang mellom å være et videospill og et såkalt ikke-spill (se for deg at et videospill og et software som Excel har fått et uønsket barn utenfor ekteskap). Dette er noe som strengt talt kanskje er å forvente når spillet er utviklet av et studio med et så selverkjennende navn:

“NotGames: Video Games that upset your nan since 2014”

Produksjonslaboratoriet for falske nyheter (Skjermdump: Martin Alexander Fjellheim)

Back To The 80´s

Lik Aquas berømte tekst reiser vi tilbake til 80-tallet, men i stedet for et møte med generell popkultur befinner vi oss i et produksjonsstudio. Du er bare innom for å vikariere, og blir instruert i hvordan du skal diktere hvilken camera-feed som blir sendt på lufta, samt som hvordan du kan skifte mellom de ulike opptaksvinklene. I motsetning til 99,9% av alle spill er det ikke animerte karakterer på skjermen foran deg, men ekte skuespillere. Venter du for lenge med å endre kameravinkelen vekk fra nyhetsankeren til intervjuobjektet kan det hende du kringkaster noe helt upassende på direktesendt TV, som at han begynner å prate med assistenten sin om hva han skal spise til middag, gjør narr av intervjuobjektet eller får utløp for en tirade av grov banning.

“Media ligner et speil, på baksiden finner du ingenting en maktsyk vikar” – Stein Mehren (revidert)

Fra ringevikar til tannhjul i maskineriet (Skjermdump: Martin Alexander Fjellheim

Every Breath You Take

Som en slags storebror tatt rett ut av Orwells 1984 får du progressivt mer og mer makt og innflytelse over sendingene gjennom spillets forløp. Lik ordtaket lyder, med økt makt kommer økt ansvar, og også arbeidsoppgavene stiger i vanskelighetsgrad og kompleksitet. I tillegg til å styre kameraene må du ta stilling til hvilke reklamer du ønsker å gi sendetid, sensurere banneord og sørge for at signalet du sender ut forblir stabilt uten forstyrrelser. Mellom hver sending spiller du deg gjennom et slags tekstbasert rollespill, som har konsekvenser i det videre hendelsesforløpet. Du observerer at et nytt parti vokser frem og knytter nevene rundt maktens septer, sakte men sikkert innfører de et totalitært regime i landet.

“Every smile you fake, every claim you stake, I’ll be watching you” – The Police

Drøyere reklamer enn TV-shop (Skjermdump: Martin Alexander Fjellheim)

Welcome To The Jungle

Glem Dagsrevyen, det er for seriøst. Glem God Morgen Norge, det er for seriøst. Dette er en nyhetssending som du aldri har opplevd tidligere. Hvert nyhetssegment er spekket med tabber, flauser og upassende innhold for direktesendt TV, og det er din jobb å navigere deg rundt katastrofene som finner sted på skjermene. Sendingene etterlever en form for Murphys lov: “Det verste som kan skje, vil skje”. Partilederen for det nye regimet møter opp til politisk debatt sørpe full og banner konstant, intervjuobjektet ditt blir dumpet av kona på direkten under intervjuet og demonstranter løper febrilsk gjennom studio under et sportsarrangement i forsøk på å blotte seg for kamera. Hånd i hånd med god underholdning, sørger dette for å gi deg som spiller en god utfordring i å slukke branner på løpende bånd mens du samtidig må holde styr på teknikken og sendingen.

“You can taste the bright lights, but you won’t get there for free” – Guns N´Roses

Hakket mer folkelig partileder enn Erna (Skjermdump: Martin Alexander Fjellheim)

Everybody Wants To Rule The World

En skal ikke skue hunden på hårene, og dette visdomsordet er klart gjeldende for Not for Broadcast. Til tross for sin relativt simple estetikk er det hverken mangel på variasjon eller kompleksitet. Å kontrollere spakene blir overraskende krevende desto lenger du beveger deg utover i handlingen, og en rekke avgjørelser du må ta på stående fot har store konsekvenser for hvordan ting utspiller seg. Valgene du tar, selv om du sjelden blir møtt med flere enn to ulike muligheter, endrer både fremtiden i spillet, men også selve direktesendingen. Ditt ord er lov, og det er du som setter dagsorden for den offentlige opinionen. Om du vil fremstille en idrettsstjernes alkoholproblemer som en kamp mot avhengighet eller som en rabiat voldsutøver som har latt berømmelsen gå til hodet på han, så er det opp til spilleren. Det politiske landskapet og scenarioene som utspiller seg gjennom spillet er langt fra utenkelige og usannsynlige selv i vår tid, i en alternativ tidslinje fra 80-tallet oppleves det enda mer troverdig.

“Welcome to your life
There’s no turning back” – Tears for Fears 

Britisk drikkekultur (Skjermdump: Martin Alexander Fjellheim)

Dont Stop Believing

Not for Broadcast tilbyr en spillopplevelse uten sammenligning. På en humoristisk og snedig måte tilbyr spillet en variert, utfordrende og kompleks spillopplevelse. Scenarioet, som gradvis males av hendelsesforløpet, er realistisk nok til å føles troverdig og plausibelt, samtidig som det er sensasjonelt nok til å vekke interesse og nysgjerrighet. Skuespillerne i nyhetssendingene og valgmekanismene er det som virkelig løfter opplevelsen til det høyere sjiktet. Kransekaken er toppet med absurde og overraskende hendelser, samt en god dose tørr britisk humor. Den første beskjeden som møter deg idet du starter spillet for første gang er en slags takk i kombinasjon med et tiggerbrev. Dette er et Early Access spill, oversatt til godt norsk: spillet er ikke ferdig. Utviklet av et beskjedent spillselskap med begrensede midler er de avhengig av støtte for å kunne fortsette dypdykket inn i sitt satiriske univers, og om du ønsker å oppleve en spillopplevelse som skiller seg fra alt annet du har erfart tidligere så finner du det her.

“Payin’ anything to roll the dice
Just one more time” – Journey

Mentalt sammenbrudd på lufta (Skjermpdump: Martin Alexander Fjellheim)

Vår kjære programleder Jeremy har kanskje fått nok, men det har altså ikke jeg.

Siste podcaster

  • Spillmagasinet: Kommende Adaptasjoner og Bisarre Fohåndsbestillinger
    Er vi på veg mot en storhetstid for gode filmadaptasjoner av spill, nå som spill begynner å bli mer og mer normalisert som et medium? Og er det verdt å betale nærmere 2000 NOK fo å få tilgang til Star Wars Outlaws 72 timer før alle andre? Store spørsmål som trenger lange svar fra store personligheter i denne ukens episode! I Studio: Benedikte, Kristian, og Agnar
  • Spillmagasinet: 24-timers recap, å gi seg på topp, og nytt indiespill!
    I kjølvannet av Studentradioens 24-timers sending har Spillmagasinet samlet seg i studio, to i full sminke og kjole, for å diskutere spill i kjent stil. Denne uken ser vi tilbake på 24-timers sendingen, diskuterer spill som ga seg på topp mot spill som fortsetter i all evighet, og den nye indiesuksessen Content Warning! I studio: Agnar, Carl-Eirik og Ole
  • Spillmagasinet: Søksmål, Vårsalg, og Papa's Indieria
    Dedt begynner å bli vår og varmere vær! I den anledningen har Spillmagasinet laget en liste over spill som er på tilbud på Steam (frem til 21. mars, så løp og kjøp). Det blir også satt fokus på fremtiden for emulatorer, samt gravende journalistikk rundt Papa Louie og hans mange spisesteder. I studio: Ole, Benedikte, Og Agnar
  • Spillmagasinet: Hårete Kjærlighet i Fleng, og Blast to the Past
    Ny uke, samme bredde i innhold og moro! Det diskuteres kort om historien til Telltale Games, der noen kanskje har skrevet en liten sak om et av deres mange flotte spill. I tillegg får vi et gjensyn med Dampende Møkk, hvor grensen for hva som er greit og ikke greit i en dating sim blir testet, samt et tilbakeblikk til Team Fortress 2. Med andre ord: For en episode! I studio: Agnar, Benedikte, og Kristian
  • Spillmagasinet: Tears of the Kingdom bonus
    Endelig! Etter det som kjennes ut som en evighet har Agnar og Ole endelig funnet tid til å snakke uhemmet om Legend of Zelda: Tears of the Kingdom i denne bonusepisoden. Advarsel: Spoilers vil forekomme

Spillmagasinet

Spillpodcast om konsoll- og PC-gaming med reportasjer, tilbakeblikk, anmeldelser og gjester fra spillindustrien hver tirsdag

Anbefalte artikler