Krillbite har skapt et unikt og isolerende spill (Bilde: Krillbite)

Voksenlivets monotone hverdag

Grå, ensom og stemningsfull spillopplevelse.

Med Among the Sleep viste det norske selskapet Krillbite at de kunne lage et gjennomgående skummelt og atmosfærisk spill basert på et barns traumer og mareritt. Denne gangen har de tatt skrittet inn i voksenlivets grålige, isolerende og ensomme liv i storbyjungelen med Mosaic.

Den daglige rutine

I Mosaic spiller man som en navnløs karakter, nærmest uten personlighet. Den eneste formen for kontakt hovedpersonen har, er gjennom mobiltelefonen. Det tikkes inn meldinger fra venner, familie og jobb, uten at man har muligheten til å svare på tekstmeldingene. Meldinger fra arbeidsgiveren, Mosaic Corporation, advarer om hvis du fortsetter å komme sent på jobb vil det gå utover lønnen. Dagene er de samme. Han står opp, sjekker telefonen, steller seg og går på jobb. Mennesker han treffer på gata og i heisen, prøver helst å unngå øyekontakt.

Stå opp. Rett på slipset. Gå på jobb. Gjenta dag ut og dag inn. (Skjermdump: Johannes Optun)

Resultatet av dette er en isolerende og ensom stemning som viser et monotont arbeidsliv hos en arbeidsgiver med bedriten arbeidskultur. Dagene er rett og slett meningsløse, og det går i den samme gamle tralten hver dag. Er det noe lys i enden av tunnelen? Kan man egentlig forvente at ting endrer seg når man gjør det samme hver dag?

Storbyen er grå, trist og travel. Selv om man vandrer i store folkemengder, er livet likevel ensomt. Folk passerer deg med snuten trykket ned i mobiltelefonen, og de store reklameplakatene reklamerer for datingapper og kryptovaluta. Verden er rett og slett kjip, kapitalistisk, materalistisk, men også skremmende realistisk.

Plutselig begynner ting å skje i hverdagen. Små drømmeaktige sekvenser fullt i farger, musikk og sommerfugler bryter opp den grå og triste hverdagen. Disse sekvensene er poetiske og vakre og er en sterk kontrast til den dystre tilværelsen. I hvert fall for en liten stund.

Her kommer Mosaics budskap tydelig fram. Bryt ut av det triste og ensformige livet. Er det virkelig verdt å jobbe dag ut og dag inn i en jobb du hater?

Ingen kontakt å få hos medmennesker (Skjermdump: Johannes Optun)

Minimalistisk og atmosfærisk

Mosaic er en kort affære, og tar deg rundt tre timer å spille igjennom. Historien flyter godt og er aldri kjedelig. De tre timene fløy av gårde og det mister aldri fokus på hva det prøver å fortelle. Det klarer alltid å holde seg interessant.

Gjennomspillingen min var på PC, men spillet er også tilgjengelig på IOS gjennom Apple Arcade. På PC styrer man retningen karakteren skal gå med musepekeren, og man kan interagere med ulike elementer og objekter ved å klikke på dem. Spillet byr heller ikke på noen vanskelige oppgaver, og den minimalistiske stilen passer godt inn med resten av spillets simplisitet.

Det er stemningen og atmosfæren som er selve drivkraften i historien her. Og som i Among the Sleep, viser Krillbite nok en gang at stemning er noe de virkelig får til. Lydbildet og grafikken skaper en fascinerende og dyster atmosfære. De metaforiske, fargerike og surrealistiske øyeblikkene bryter opp den gufne stemningen og forsterker budskapet i spillet.

Grafikk og lydbilde skaper en helhetsopplevelse som oser av atmosfære (Skjermdump: Johannes Optun)

Konklusjon

Tar man et pek og klikk-spill, mikser inn litt Black Mirror, en liten dæsj Terry Gilliams Brazil og krydrer det hele med litt David Lynch får du Mosaic. Det er et godt stykke håndverk som har en tydelig visjon og en sterk formidlingsevne, med fokus på stemning. Dette er en spillopplevelse som varmt kan anbefales om du er på jakt etter noe utenom det vanlige. Mosaic er det siste tilskuddet i den voksende rekken av gode, norskproduserte spill.

Siste podcaster

  • Hardcore - Spillkapitalisme
    Gutta er tilbake i studio. De tar et overblikk over siste Playstation-konferanse og diskuterer spillene som ble vist frem. Microsoft har slengt rundt sin store lommebok og kjøpt Bethesda. Petter snakker om «Super Mario 3D All-Stars», som fører til het diskurs i studio. I studio er Petter, Marius og Johannes.
  • Hardcore - Tell Me Why, Sony?
    Vi er tilbake i hjemmene våre med enda mer radio, og denne uken er Petter, Johannes og Martin på plass! Vi forklarer hvorfor Tell Me Why ikke er mer enn helt OK, sjokkeres over hvor generøse Microsoft er med den nye konsollrekken sin og mimrer tilbake til gode remakes.
  • Hardcore: Japansk bonanza
    Gutta er er tllbake i studio. Mario feirer 35 og de diskuterer Nintendos uvanlige strategier. Martin forlanger Yakuza på andre plattformer og langer ut mot eksklusiver. Marius prøver å overbevise gutta om at "Death Stranding" er et mesterverk, med varierende suksess
  • Hardcore - Home Alone
    Gutta er hjemme i egne hus i denne episoden av Hardcore. De ser over nyhetene fra Gamescom, diskuterer oppgraderingsveien til neste generasjon og tar et tilbakeblikk på rare og flotte konsoll-tilbehør
  • Hardcore: Restart
    Gutta er tilbake i studio etter 5 måneder borte. De diskuterer hva som har skjedd i sommer, alt fra nye spill til store kontroverser. Diskusjonen går over til konsollkrigen og om den enda er relevant. til slutt slaktes betaen til Marvels Avengers. i studio har vi Petter, Johannes og Marius.
  • Hardcore - the show goes on
    Radiolokalene er kanskje stengt, men det gjør oss bare mer egnet for å snakke om spill! Bli med Petter, Johannes og Mathias mens de snakker om et par spill som har hjulpet i disse tider som Animal Crossing og Persona 5 Royal - og ikke minst vurderer hva spillselskapene har gjort for å gi folk ting å gjøre på.

Hardcore

Uortodoks og kompromissløst spillpodcast om konsoll- og PC-gaming hver tirsdag kl 11:00. Anmeldelser, reportasjer, tilbakeblikk og gjester fra spillindustrien.

Send

Your email address will not be published. Required fields are marked *