Krillbite har skapt et unikt og isolerende spill (Bilde: Krillbite)

Voksenlivets monotone hverdag

Grå, ensom og stemningsfull spillopplevelse.

Med Among the Sleep viste det norske selskapet Krillbite at de kunne lage et gjennomgående skummelt og atmosfærisk spill basert på et barns traumer og mareritt. Denne gangen har de tatt skrittet inn i voksenlivets grålige, isolerende og ensomme liv i storbyjungelen med Mosaic.

Den daglige rutine

I Mosaic spiller man som en navnløs karakter, nærmest uten personlighet. Den eneste formen for kontakt hovedpersonen har, er gjennom mobiltelefonen. Det tikkes inn meldinger fra venner, familie og jobb, uten at man har muligheten til å svare på tekstmeldingene. Meldinger fra arbeidsgiveren, Mosaic Corporation, advarer om hvis du fortsetter å komme sent på jobb vil det gå utover lønnen. Dagene er de samme. Han står opp, sjekker telefonen, steller seg og går på jobb. Mennesker han treffer på gata og i heisen, prøver helst å unngå øyekontakt.

Stå opp. Rett på slipset. Gå på jobb. Gjenta dag ut og dag inn. (Skjermdump: Johannes Optun)

Resultatet av dette er en isolerende og ensom stemning som viser et monotont arbeidsliv hos en arbeidsgiver med bedriten arbeidskultur. Dagene er rett og slett meningsløse, og det går i den samme gamle tralten hver dag. Er det noe lys i enden av tunnelen? Kan man egentlig forvente at ting endrer seg når man gjør det samme hver dag?

Storbyen er grå, trist og travel. Selv om man vandrer i store folkemengder, er livet likevel ensomt. Folk passerer deg med snuten trykket ned i mobiltelefonen, og de store reklameplakatene reklamerer for datingapper og kryptovaluta. Verden er rett og slett kjip, kapitalistisk, materalistisk, men også skremmende realistisk.

Plutselig begynner ting å skje i hverdagen. Små drømmeaktige sekvenser fullt i farger, musikk og sommerfugler bryter opp den grå og triste hverdagen. Disse sekvensene er poetiske og vakre og er en sterk kontrast til den dystre tilværelsen. I hvert fall for en liten stund.

Her kommer Mosaics budskap tydelig fram. Bryt ut av det triste og ensformige livet. Er det virkelig verdt å jobbe dag ut og dag inn i en jobb du hater?

Ingen kontakt å få hos medmennesker (Skjermdump: Johannes Optun)

Minimalistisk og atmosfærisk

Mosaic er en kort affære, og tar deg rundt tre timer å spille igjennom. Historien flyter godt og er aldri kjedelig. De tre timene fløy av gårde og det mister aldri fokus på hva det prøver å fortelle. Det klarer alltid å holde seg interessant.

Gjennomspillingen min var på PC, men spillet er også tilgjengelig på IOS gjennom Apple Arcade. På PC styrer man retningen karakteren skal gå med musepekeren, og man kan interagere med ulike elementer og objekter ved å klikke på dem. Spillet byr heller ikke på noen vanskelige oppgaver, og den minimalistiske stilen passer godt inn med resten av spillets simplisitet.

Det er stemningen og atmosfæren som er selve drivkraften i historien her. Og som i Among the Sleep, viser Krillbite nok en gang at stemning er noe de virkelig får til. Lydbildet og grafikken skaper en fascinerende og dyster atmosfære. De metaforiske, fargerike og surrealistiske øyeblikkene bryter opp den gufne stemningen og forsterker budskapet i spillet.

Grafikk og lydbilde skaper en helhetsopplevelse som oser av atmosfære (Skjermdump: Johannes Optun)

Konklusjon

Tar man et pek og klikk-spill, mikser inn litt Black Mirror, en liten dæsj Terry Gilliams Brazil og krydrer det hele med litt David Lynch får du Mosaic. Det er et godt stykke håndverk som har en tydelig visjon og en sterk formidlingsevne, med fokus på stemning. Dette er en spillopplevelse som varmt kan anbefales om du er på jakt etter noe utenom det vanlige. Mosaic er det siste tilskuddet i den voksende rekken av gode, norskproduserte spill.

Siste podcaster

  • Hardcore: evige forsinkelser
    I ukens utgave av Hardcore tar Petter, Marius og Martin plass i studio for å diskuterere når E3 sitt dødsfall blir en aktualitet, enkelte konspirasjonsteorier rundt alle spillutsettelsene den siste uken og vi argumenterer for hvorfor vi elsker spill vi egentlig burde hate.
  • Hardcore - Nytt år, samme Hardcore
    Et nytt spillår står for dørene og i ukens sending er det Mathias, Johannes og Martin som ønsker det nye året velkommen.Vi snakker om de beste norskproduserte spillene fra 2019, som fikk sin anerkjennelse under helgens Spillprisen, og vi tar et tilbakeblikk på våre personlige favorittspill fra året som gikk. Men nå som vi går et nytt år i vente blir det selvsagt også samtaler om forventningene vi har til året som kommer.
  • Softcore - Pokemon Sword/Shield
    I denne utgaven av Softcore, bonusutgaven av Hardcore, er Petter og Mathias på den nyeste inklusjonen i hovedserien for Pokemon - nemlig Sword/Shield, sammen med vår egen ansvarlige redaktør Tarjei! Vi ser på kontroversene som har ledet opp til lanseringen, uttrykker kjærlighet og hat for diverse karakterer og nye Pokemon og debatterer om det egentlig er en fullverdig Pokemon-tittel.
  • Hardcore - 2019: Helt ok
    I en slags oppsummering av semesteret tar Petter, Johannes og Marius plass i studio for å reflektere litt! Vi prøver å bestemme oss for tiårets spill og ser på alle kontroversene som har tatt plass i løpet av året. Vi får også ett tilbakeblikk på Mickey in The Castle of Illusion som ikke går veien du tenker og ser på Playstation sin rike historie.
  • Johannes + Keanu=SANT
    I denne ukens episode tar vi en titt på Nintendos nyeste søksmål, og snakker enda mer om Jedi: Fallen order. Johannes inrømmer sine ekte følelser for Keanu Reeves og Mathias snakker om at strategispill også er bra på konsoll??? I studio: Mathias, Marius og Johannes
  • Softcore - Star Wars Jedi: Fallen Order
    I denne utgaven av bonuspodcastet vårt tar Petter, Johannes og Marius for seg en av høstens største titler, Jedi: Fallen Order. Med hjelp av Håkon fra Jedirådet tar vi et dypdykk i handlingen, alle mulige canon-detaljer fra andre Star Wars-produkter og litt annet tull - bare å stålsette seg!

Hardcore

Uortodoks og kompromissløst spillpodcast om konsoll- og PC-gaming hver tirsdag kl 11:00. Anmeldelser, reportasjer, tilbakeblikk og gjester fra spillindustrien.

Send

Your email address will not be published. Required fields are marked *