Anmeldelse: Dårlig Vane – «Matpakken»

Dårlig Vane – «Matpakken»

Utgivelsesdato: 20/9 2019

NMG/Full Effekt Records

Vi husker alle da «Gikk i Bakken» gikk sin seiersgang på (gutta)vors og for alvor satte raptrioen Dårlig Vane i fokus. Siden «Gikk i Bakken» ble sluppet i 2016 har Dårlig Vane for alvor skapt seg et omdømme som en frontfigur i bergensrap, blant annet med å vinne Årets Urørt i 2017.

Dårlig Vane sin sound er preget av knallhard tung bass (til tider trapinspirert), skrytete tekster og ikke minst en driv og energi som skinner igjennom. Dette har trioen tatt med seg på debutalbumet for så å perfeksjonere det. Albumet er på mange måter en polert versjon av Dårlig Vane når det gjelder både lydbildet og særlig tekstene. Der vi tidligere så et røft og aggressivt lydbilde med tilsvarende tekster, ser vi nå en mer raffinert versjon av trioen. Trioen viser et bredere bilde av hvem de er som gruppe og enkeltpersoner i tematikken i tekstene. Her tar de opp alt fra å være selvstendig artist mot store plateselskaper (ref. «Kontakt») til tyngre dager (ref. «Kan ikke slutte»).

Dette gjør at vi som lyttere får et mer nyansert bilde av gruppen. I et musikk-Norge hvor hip hop og pop kan skli litt inn i hverandre er Dårlig Vane en deilig dose med velprodusert, tung, men melodisk hip-hop på sitt beste.

Matpakken er en mer elegant og voksen versjon av Dårlig Vane. Lekne melodilinjer blandet med en mer utviklet flyt og generelt en utrolig sterk dynamikk innad, samtidig som de har klart å bevare råskapen og den harde energien vi har lært å kjenne fra trioen. «Matpakken» blir fulgt opp med en turne på mindre scener rundt om i Norge gjennom høsten. De kommer til Bergen og NATT 8 november.

Beste låter: «VIP», «Kontakt» og «Min OG»