Et stort rot!

Utypisk Fallout

Spill i Fallout serien har tidligere vært svære enspiller rollespill der man kunne leve sine villeste Mad Max fantasier i et post apokalyptisk Amerika. I disse spillene kunne man traversere verden som sin avatar. Stappet med oppdrag og fargerike personligheter å interagere med har et typisk Fallout spill alltid hatt mye innhold. I Fallout 76 derimot vil alle mennesker du møte være andre spillere.

Alle mennesker man møter er andre spillere.

Dette forklares ved at Fallout 76 er det første kronologiske spillet i serien. Du som spiller er nemlig blant de første stakkarene som går ut av velvene. Velvene som skal holde de skarpeste og beste av menneskeheten trygge fra atombombene som oppusser omverdenen. Dette er et flerspiller overlevelsesspill satt i Fallout verdenen der du må passe på helsen til karakteren din, hvilke materialer du skal ta med deg og hvilke våpen du skal bruke når du møter den harde verdenen utenfor velv 76.

“Historie”

Fallout 76 er nå satt i West-Virginia i Amerika og det er på den beryktede gjenvinningsdagen “historien” starter. Jeg hører du spør om historien og oppdrag nå som det rett og slett ikke er menneskelige npc’er som du kan snakke med. Vel, alt dette gjøres gjennom terminaler og eller roboter som sender deg steder. Greit nok, roboter kan ha fargerike personligheter de, men det hjelper ikke stort nå det er verken et dialogsystem eller noen måte å få forskjellig utkom av oppdragene du gjør. Kort handler alt om å lese ditt og høre datt for å gå til neste prikk på kartet. Plukk opp ti ølbokser for denne roboten, få en pistol osv.

 

Historien omhandler å løpe til neste prikk på kartet.

 

Nettopp på grunn av dette vil jeg fraråde deg å kjøpe spillet om du ikke har andre personer å spille med. Jeg skulle gjerne fortalt deg mer om historien, men jeg vet rett og slett ikke mer. Det er lite til ingen motivasjon for å lese alt av gamle notater og kassetter som omhandler fortellingen. Fallout 76 er rett og slett tomt.

Fallout 76 utspiller seg nå i West-Virginia (pressefoto/ Bethesda)

Gameplay uten formål

Som spiller blir du kastet ut i denne verdenen og den første timen er det ganske spennende. Man ser andre spillere som alle har samme bekymringene. Sult, sykdom og materialer er noe alle tenker på. Så når man møter andre spillere og nervøst viser at man faktisk er vennlige så er dette ganske engasjerende. Det viser seg derimot at denne frykten er helt unødvendig, for person mot person opplevelsen er lite til ikke eksisterende. Det er nærmest kun negative konsekvenser for spillere som ønsker å drepe sine medspillere. Fallout 76 er som barskapet til en tennåringsforelder, utvannet. Det eneste er at andre spillere er tilfeldigvis i samme verden som deg.

 

Fallout 76 er som barskapet til en tennåringsforelder, utvannet.

 

Det vi har igjen nå er å utforske verdenen som skal sies er ganske spennende i seg selv. Å finne nye våpen, dra til arbeidsbenkene og lage alt fra et nytt sikte til riflen din eller bare mekke seg et måltid før neste tokt er ganske innlevende. Det er her basebyggingen kommer inn i bildet. Denne mekanismen er dratt rett ut av Fallout 4, som er en positiv ting. Alt du plukker opp kan bli resirkulert til andre formål. Formål som å bygge seg et hus med elektrisitet og alle arbeidsbenkene du trenger..

Dette gjør at det alltid er verdt å plukke opp alt fra nye våpen til gammelt skrot. Jeg for eksempel var alltid ute etter lim og aluminium. Det føltes som jeg hadde funnet en skatt hver gang jeg fant noe gammelt skrot jeg kunne dra noe aluminium fra. Dette er kanskje det mest underholdende i Fallout 76. Det er svært givende å klare å lage sitt perfekte hus i ødemarken. Et hus du kan flytte rundt ved hjelp av et mobilt basesystem som heter C.A.M.P.

Å bygge sin egen personlige base er et av høydepunktene i Fallout 76. (pressefoto/ Bethesda)

Bedre med venner

Basebygging, utforskelse, dreping av mutanter, alt dette er mest givende med en gruppe andre spillere. Det er svært underholdende å utforske et forlatt bygg der man fordeler roller i hvordan man skal mest effektivt drepe alt av monstre og få alt aluminiumet de har stasjet. Man gjør selvfølgelig også oppdrag sammen. Dette er alt fra hovedoppdrag til side- og daglige oppdrag. Disse oppdragene må man først finne med lite hjelp fra kartet. Sammen med dette vil ikke oppdragene blir delt automatisk med andre spillere i laget ditt. Dette medfører til forvirring som gjør at enkelte spillere plukker opp et oppdrag de andre ikke finner. Dette fører fort til at spillerne i laget separat løper frem og tilbake på kartet for å finne oppdrag de gikk glipp av.

En enkel “del oppdrag” mulighet hadde fikset dette, men slik er nå det ikke. Jeg visste rett og slett ikke hva jeg skulle gjøre videre i spillet da jeg var i et lag. Jeg hadde ingen oppdrag som var mulig å gjøre sammen. Hvor finner jeg nye oppdrag? Hva skal jeg gjøre i dette spillet? Som et lag utforsker man, finner aluminum og annet stasj og laster det ned i basen sin før man gjør alt på nytt igjen.

Fallout 76 er best med venner. (Pressefoto/ bethesda)

Bugs og mer bugs

Ved første øyekast ser dette ut som Fallout 4 med alle de grafiske glitsjene som fulgte med der. Dette er ikke et pent spill og det hjelper heller ikke innlevelsen når man ser grafiske feil som solstråler ut av fjellet eller at dine medspillere kler av seg før de går inn i et bygg. Bethesda er nærmest beryktet for slike bugs, og det er forsåvidt underholdende til tider. Det som derimot ikke er underholdende er de mer seriøse bugsene man finner i Fallout 76. Oppdrag kan ikke gjennomføres, felles frysing i gameplay pga dårlige servere, sitte fast i animasjoner er bare en rekke feil som preger dette spillet.

Det er også en vanlig affære å måtte restarte spillet for å så gå gjennom det grusomme brukergrensesnittet for å finne personene du nettopp spilte med. Bethesda har virkelig ikke taklet å lage et nettbasert spill.

Det er svært givende å endelig få tak i spillets beste rustninger, power-armor. (Pressefoto/bethesda)

Konklusjon

Fallout 76 er som en skuffende sandkasse. Stor plass til å leke, men det viser seg at det er ingen sand. Opplevelsen er bedre med venner, men det samme kan sies om å observere tørkende maling. Spillet vet ikke helt hva det vil være. Det er ikke et Fallout spill og det er heller ikke et gjennomført overlevelsesspill. Jeg vet rett og slett ikke hvem dette spillet er laget for. Fallout 76 kan være underholdende, men utdaterte mekanismer, demotiverende gameplay og utallige alvorlige bugs gjør dette til en tynn pakke.

Jeg ville ikke anbefalt dette til en hardbarka Fallout fan eller noen andre spillere for den saks skyld. Man finner bedre alternativer andre steder. Bethesda har virkelig gitt fra seg tronen når det gjelder rollespill-sjangeren.

Fallout 76 er å finne på Playstation 4, Xbox One og PC nå: 


Siste podcaster

  • Spillmagasinet: Kommende Adaptasjoner og Bisarre Fohåndsbestillinger
    Er vi på veg mot en storhetstid for gode filmadaptasjoner av spill, nå som spill begynner å bli mer og mer normalisert som et medium? Og er det verdt å betale nærmere 2000 NOK fo å få tilgang til Star Wars Outlaws 72 timer før alle andre? Store spørsmål som trenger lange svar fra store personligheter i denne ukens episode! I Studio: Benedikte, Kristian, og Agnar

Spillmagasinet

Spillpodcast om konsoll- og PC-gaming med reportasjer, tilbakeblikk, anmeldelser og gjester fra spillindustrien hver tirsdag

Anbefalte artikler