Godt å være tilbake i Lordran

Action-rollespillet Dark Souls, utviklet av FromSoftware og utgitt av Bandai Namco, ble opprinnelig gitt ut på Playstation3 og Xbox 360 i 2011. Senere ble det også gitt ut på PC med ekstra innhold, som også ble tilgjengelig som en DLC (Downloadable Content) til konsollene. I den remastrede versjonen følger ekstrainnholdet med, noe jeg satte veldig pris på.

Frustrerende, men givende

Da Dark Souls først kom ut ble dette sett på av mange som et av tidenes beste spill.

Ved å følge samme mal som «forgjengeren» Demon Souls, var spillet med på å forme en ny sjanger. Kjent for sin høye vanskelighetsgrad, utfordrende boss-kamper, høy læringskurve, samt sin mystiske natur. Det er ingen som «holder deg i hånden» og forteller deg hvor du skal eller hvordan du skal løse utfordringene, det er det opp til spilleren selv å finne ut av. Reisen man begir seg ut på gjennom kongeriket Lordran er frustrerende, vanskelig men utrolig givende. Den mestringsfølelsen man får når man ENDELIG klarer en tøff boss-kamp, gjør det hele verdt det.

Nå som det endelig finnes en remastred versjon av spillet tilgjengelig på PlayStation 4, Xbox One og PC (det kommer også en Switch versjon ut en gang i fremtiden), anbefaler jeg både nye og gamle spiller til å ta fatt på dette finoppussete eventyret.

Tøffe og utfordrende boss-kamper er typisk for Dark Souls
Tøffe og utfordrende boss-kamper er typisk for Dark Souls (pressefoto: Bandai Namco)

Det kjører bra

Med 60 bilder i sekundet og 1080p oppløsning kjører spillet bra, selv om jeg har opplevd områder der bilde per sekund ratioen har vært lavere, for eksempel i områder med fossefall.

Det har tidligere vært store frustrasjoner for spillere når de ankommer Blighttown. I originalversjonen var utfordringene her ekstra store, og i hovedsak på grunn av lagging og ugunstige kameravinklinger. Da jeg ankom området var jeg spent på hvordan det i denne omgang ville fungere, og til min store fornøyelse var område en fryd (med tanke på kameravinkling og lagging) å spille gjennom. Heldigvis ser spillet fortsatt ut som Darks Souls, forbedringene som har blitt gjort er gjort med omhu. Selv om teksturene er litt tydeligere, grafikken til magieffekter, flammer, røyk etc. erkarpere og klare, holder nyversjonen fortsatt på den mørke følelsen, for Dark Souls skal være litt «gritty».

Et par praktiske endringer har også blitt gjort, slik som at man selv kan bestemme hvilke knapper som skal gjøre hva. Dette er veldig gunstig da man selv kan justere spillestil etter egen preferanse. I spillet har man mulighet til å velge hvilken pakt man skal tilhørere, og i nyversjonen kan man endre dette ved «bålene», slik at man slipper å reise til spesifikke områder for å endre dette. Nå kan man også bestemme antall av et item man ønsker å bruke, at man slipper inn og ut for å kun velge et item av gangen, selv om man f.eks. ønsker å bruke fem.

Man møter på mange fiender på reisen (screenshot Rikke Omlid)
Man møter mange fiender på reisen (screenshot: Rikke Omlid)

Noen buggs henger fortsatt ved

Jeg har ikke mye å utsette på denne nyversjonen av Dark Souls, annet enn noen få bugs som henger igjen. Det har skjedd at jeg har satt meg fast på åpne flater, og jeg måtte restarte spillet for å komme meg løs. Et annet irritasjonsmoment (men fortsatt en del av Dark Souls sjarmen) er når de døde fiender henger seg fast i beina dine. Det går som regel fint, men det har hendt at når jeg skal rulle meg inn gjennom smale åpninger, så blokkerer de hengende, døde fiendene hele synsfeltet og gjør det dermed vanskelig å komme seg videre. Da er jeg nødt til å ta en ekstra løperunde for å riste de av meg, men som sagt, det er litt av sjarmen.

Online-moro

I originalversjonen var online delen litt så som så, det var helt klart rom for forbedring. Det er noe som absolutt har det blitt gjort her.

Nå har du muligheten til å kun spille med vennene dine, for nå har det blitt integrert et passord-system i matchmakingen. På den måten slipper du at udvedkommende blir med i ditt spill (med mindre noen «invaderer» da), ved å sette et passord. I orginale dark Souls kunne man maks være fire stykker som spilte sammen, men dette har nå økt, og man kan dermed spille seks stykker sammen hvis ønskelig.

PvP (player vs player) -arena har også blitt en del av spillet, på lik linje som i etterkommerne Dark Souls 2 og 3. Hopp inn i en lukket arena, spill mot andre spillere, og måtte den beste vinne!

Ved å tilføre slik online-moro er med på å styrke spillet og dets gjenspillverdi.

DSmultiplay
Spill med en venn, eller fler. (pressefoto: Bandai Namco)

Har du ikke spilt det før? Spill det nå!

Dark Souls Remastered holder seg tro til originalversjonen. Med gode praktiske endringer, og akkurat nok med passende oppussing blir spillet hakket bedre, men det holder fortsatt ved originalversjonens unike sjarm. Ved å tilføye PvP-arena og forbedre den allerede eksisterende online-delen styrker et allerede sterkt spill. Spillet gjør seg godt på Playstation4, og jeg anbefaler alle å teste ut spillet og samtidig sin tålmodighet. Jeg lover deg, all tort og svie man går igjennom er verdt det til slutt!

Gjennom min Dark Souls Remastered spillopplevelse har jeg vært frustrert, sint, glad og oppgitt -akkurat slik det skal være. Men det jeg sitter igjen med etter endt spill, er en utrolig mestringsfølelse. Nå skal jeg inn i PvP-arenaen å eie!

 

Siste podcaster

  • Spillmagasinet: Kommende Adaptasjoner og Bisarre Fohåndsbestillinger
    Er vi på veg mot en storhetstid for gode filmadaptasjoner av spill, nå som spill begynner å bli mer og mer normalisert som et medium? Og er det verdt å betale nærmere 2000 NOK fo å få tilgang til Star Wars Outlaws 72 timer før alle andre? Store spørsmål som trenger lange svar fra store personligheter i denne ukens episode! I Studio: Benedikte, Kristian, og Agnar

Spillmagasinet

Spillpodcast om konsoll- og PC-gaming med reportasjer, tilbakeblikk, anmeldelser og gjester fra spillindustrien hver tirsdag

Anbefalte artikler