Bedre enn noen gang før

Jeg har alltid vært Dragon Ball-fan. Jeg vokste opp med den norske mangaen og etterhvert som tilgang til nett ble bedre, slukte jeg serien, filmer, alt fra Dragon Ball. Bortsett fra spillene. For meg har de alltid vært halvveis morsomme, enkle måter å spille som dine favorittkarakterer uten en spesiell mengde dybde. Det ble alltid sånn at du bare kunne trykke på knappene så fort som mulig til du vant. I noe basert på en serie om folk som sloss mot stadig sterkere og vanskelige fiender, var det egentlig litt ironisk hvor enkelt det var å vinne over fiender som var i tegneserien kjempeproblemer. Dermed har Dragon Ball-spill alltid falt under radaren for meg. Frem til E3 i fjor da jeg fikk se Dragon Ball FighterZ.

Dypere enn vanlig

Dragon Ball FighterZ er et tradisjonelt todimensjonalt fightingspill i stil av Street Fighter og Marvel vs. Capcom. Spillets kamper er bygd opp som 3v3er, hvor du bytter inn og ut mellom dine tre valgte fightere. Det er opp til deg å finne ut hvilke karakterer som fungerer godt sammen. Med over 20 karakterer tilgjengelig ved launch er det utrolig mye å bryne seg på for de som er glad i å finne ut av mekanikken og de dypere strategiene.

Det som gjør spillet så bra er at de fleste karakterene baserer seg på de samme generelle reglene. Dette gjør det enkelt for selv den nyeste spilleren av fightingspill å ha en sjanse til å spille akkurat den karakteren de har lyst til. Dybden kommer i form av å finne ut hvordan visse karakterer matcher med andre. Alle fighternes superangrep utføres på samme måte, men fungerer helt annerledes og kommer ikke til å matche med alle.

Kombosystemet i spillet lar også alle utføre komboer som ser kule ut ved å bare trykke en knapp om og om igjen. Man skulle trodd at dette ville ødelagt, men det kommer ikke til å gjøre på langt nær så mye skade i forhold til en kombo du har øvd inn og lært selv.

Spillet har den perfekte balansen av å være innviklet men likevel åpent for nykommere.

"ET BRA DB-SPILL, HÆÆ?" Pressefoto: Bandai Namco
“ET BRA DB-SPILL, HÆÆ?” Pressefoto: Bandai Namco

Endelig en original story

For første gang på veldig lenge har et Dragon Ball-spill ikke bare gjenfortalt seriens historie. Altså, den nye originale historien er ikke et litterært mesterverk, men er underholdende nok for alle som er fans av serien.

Det er mange morsomme øyeblikk mellom karakterer du aldri skulle trodd skulle møtes, og det er egentlig det. Det var nok for å drive meg gjennom historien, i tillegg til at du låser opp en ny karakter ved å gjøre det, men jeg er ganske sikker på at den 10 timer lange spilletiden er bittelitt for lang for å holde oppmerksomheten til de fleste. Det er verdt å sjekke ut i det minste!

Masse å gjøre

I tillegg til story mode og generelle kamper har du Arcade Mode, Training Mode og Online Battles. Arcade mode er enkle kamper mot tilfeldige fiender med eskalerende vanskelighetsgrad.

En god måte å øve på er Training Mode, hvor du kan øve på lagkomboer og slikt mot en stillestående fiende. Her har jeg tilbragt masse tid for å øve på diverse taktikker og måter å holde komboen gående så lenge som mulig. Training Mode har også diverse utfordringer for å teste hvor godt du har lært spillets mekanikk.

En av de tingene jeg liker mest med spill er når du kan få en ordentlig mestringsfølelse av å ha spilt det en stund. Dragon Ball FighterZ gir deg den følelsen i mengder.

Bare se på dette. Pressefoto: Bandai Namco
Bare se på dette. Pressefoto: Bandai Namco

Online Battles er uten tvil det jeg har gjort mest i spillet. Enten urangert eller rangert så er det gøyeste du kan gjøre i spillet å kjempe mot eller lære av andre spillere.

De intense kampene komplimenteres av et lag-løst online system. Når det funker… Det er dessverre slik at ved launch så har ikke online funksjonaliteten til spillet ikke vært helt hundre prosent. Jeg blir stadig vekk kastet ut av serverne, som er irriterende da du trenger å gå inn i en lobby for å få tilgang til deler av spillet som ikke krever online mode. I tillegg hives du ut av spillet etter du er ferdig med en runde av Training Mode, når du helst vil gå videre for å gjøre noe annet. Det er voldsomt frustrerende og blir forhåpentligvis fikset ASAP.

Les også: Verden er ditt lerret

Det største problemet er at du rett og slett ikke kan spille mot venner online enda, i alle fall på PS4-versjonen. Det er funksjonalitet for det i spillet, men det fungerer ikke som det skal. Det er synd fordi det er en av de tingene jeg ser for meg at folk vil gjøre mest i dette spillet.

Mange av dine favorittscener fra serien kan du spille ut selv! Pressefoto: Bandai Namco
Mange av dine favorittscener fra serien kan du spille ut selv! Pressefoto: Bandai Namco

Konklusjon

Jeg er så utrolig glad for at dette spillet eksisterer. Spillet har en utrolig mengden detalj, et solid kampsystem og samtidig viser det tro til serien. Dette gjør at spillet er enkelt å plukke opp og man kan ha gøy med, samtidig som det er komplisert nok til at veteraner av sjangeren ikke går lei etter bare en uke. Storyen gikk ikke helt hjem, men det er ikke nok til å ødelegge det at vi endelig har et ordentlig bra Dragon Ball-spill.

Siste podcaster

  • Spillmagasinet: Kommende Adaptasjoner og Bisarre Fohåndsbestillinger
    Er vi på veg mot en storhetstid for gode filmadaptasjoner av spill, nå som spill begynner å bli mer og mer normalisert som et medium? Og er det verdt å betale nærmere 2000 NOK fo å få tilgang til Star Wars Outlaws 72 timer før alle andre? Store spørsmål som trenger lange svar fra store personligheter i denne ukens episode! I Studio: Benedikte, Kristian, og Agnar

Spillmagasinet

Spillpodcast om konsoll- og PC-gaming med reportasjer, tilbakeblikk, anmeldelser og gjester fra spillindustrien hver tirsdag

Anbefalte artikler