Det verste jeg har spilt i år

Etter Sonic Mania tidligere i år kunne man kanskje tenkt seg at Sonic endelig var på vei opp igjen. Jeg håpet at Sonic Forces ville fortsatte den positive trenden, men jo mer av spillet jeg så, jo vanskeligere ble det å holde på håpet. Spillet ser uferdig ut, med korte baner med kjedelig level design og en underlig stemning.

Sonic Forces er virkelig en tragedie.

Les hva Michael synes om Sonic Mania her!

Sonic Forces er et forvirrende vrak av et spill, jeg skal komme nærmere på hvorfor senere. Sonic Forces tar plass i en verden hvor Eggman har vunnet og Sonic, Classic Sonic, og din originale karakter må jobbe sammen for å overkaste Eggman. Det er en standard Sonic-historie som ikke er mye bedre eller verre enn tidligere. Men det var ikke akkurat en høy standard satt fra før av. Den litt mørkere stemningen enn vanlig gir spillet en unnskyldning for å ha levels i litt mer dystre settinger enn tidligere.

Slik kan din egen, personlige Sonic-karakter se ut. Foto: Sega
Slik kan din egen, personlige Sonic-karakter se ut. (Pressefoto: Koch Media)

Create-a-Sonic

Du kan kontrollere tre forskjellige karakterer: Modern Sonic, som har baner i en blanding av 3d og 2d a la Sonic Generations og Colours. Classic Sonic, med baner i stil av Sonic-spillene på 90-tallet. Og til sist har vi Custom-Characteren, en karakter du selv kan designe. Du kan velge mellom mange dyr og drakter når du lager din egen personlige karakter. Dette er en av de bedre delene av spillet. Jeg kan se for meg mange fans har glede av dette, og konseptet er noe jeg ikke ville sett noe i mot å se igjen i fremtiden, i et spill som føles litt mer gjennomtenkt enn denne.

Banedesign?

Sonic Team er et forvirrende selskap. Etter hvert spill de lager virker det som de sletter alt de har lært fra forrige utgivelse før de produserer det nye. Forces er ikke et unntak. Kontrollen føles ut som en nedvannet versjon av Sonic Generations, hvor alt føles bittelitt mindre solid. Hopp jeg ville landet fint i tidligere spill bommes fordi fysikken fungerer slik at du aldri føler deg helt i kontroll av Modern Sonic. Classic Sonic føles spesielt dårlig, både i forhold til Mania og Generations. Stive hopp, en mangel på momentum og fart gjør banene hans til de verste i spillet. Til sist har vi din egen karakter, som føles ut som en nedvannet Modern Sonic med våpen. Istedenfor å booste gjennom fiender bruker han/hun elementale våpen som alle i bunn og grunn gjør det samme; dreper fiender. Oppå karakterene som ikke helt føles riktig har vi banedesignet, som er spillets desidert største synder. Maken til så lite inspirert design har jeg aldri opplevd. 90 prosent av alle baner er enten rette streker med fiender som gir så lite motstand at de nesten ikke trenger være der, ellers er de en sammenkobling av dårlig plasserte plattformer. Alt dette sammenlagt gjør at Sonic Forces halvparten av tiden føles ut som det er på autopilot, og andre halvparten er  frustrerende pga. den dårlige kontrollen.

Green Hill Zone. Igjen. Foto: Sega
Green Hill Zone. Igjen. (Pressefoto: Koch Media)

Les John-Edvards anmeldelse av Sonic Boom: Fire and Ice her! 

Hva skjedde?

For første gang i Sonics lange historie er musikken også dårlig. Selv i hans verste utgivelser var musikken alltid et positivt trekk. Musikken her er så lite tidløs og er ofte irriterende med dårlige vokaler og en vibe som kan minne om dårlig housemusikk, kanskje til og med eurobeat. Og før du rekker å skru av spillet i frustrasjon er spillet over. Jepp. Et spill som kom ut til 400kr er over på under 4 timer.

Slik ser en Eggman-okkupert verden ut. Foto: Sega
Slik ser en Eggman-okkupert verden ut. (Pressefoto: Koch Media)

Konklusjon

Sonic Forces er virkelig en tragedie. Etter Sonic Mania, et spill som kommer til å bli husket som en klassiker, er dette virkelig dårlig. Man kan ikke ha kjedelig banedesign i et spill som handler om å fullføre baner. Det er trist når det Sonic-spillet som kom ut i år som var laget av fans føles mindre ut som et “fan-spill” enn det lagd av Sonic Team selv. Spar pengene dine. Bruk de heller på Sonic Mania, en mer helhetlig pakke (og et lengre spill!) til 240kr mindre. Sonic Forces er mest av alt et bevis på hvor lite kreativitet Sonic Team har, og det er trist når du ser hva de har fått til tidligere. Skip it!

Siste podcaster

  • Spillmagasinet: Kommende Adaptasjoner og Bisarre Fohåndsbestillinger
    Er vi på veg mot en storhetstid for gode filmadaptasjoner av spill, nå som spill begynner å bli mer og mer normalisert som et medium? Og er det verdt å betale nærmere 2000 NOK fo å få tilgang til Star Wars Outlaws 72 timer før alle andre? Store spørsmål som trenger lange svar fra store personligheter i denne ukens episode! I Studio: Benedikte, Kristian, og Agnar

Spillmagasinet

Spillpodcast om konsoll- og PC-gaming med reportasjer, tilbakeblikk, anmeldelser og gjester fra spillindustrien hver tirsdag

Anbefalte artikler