Anmeldelse: Det gode menneske fra Sezuan

Det gode menneske fra Sezuan prøver å formidle en sterk og flott historie, men lykkes kun delvis.

Bertolt Brechts stykke Det gode menneske fra Sezuan er fortellingen om kvinnen Shen Te, og hennes kamp om å leve som et godt menneske. I den lille byen Sezuan ankommer tre guder med det oppdrag om å finne et godt menneske. Valget faller på Shen Te. Hun mottar en stor sum penger av gudene som hun kjøper seg en liten tobakksforretning for. Det er ikke bare enkelt å være et godt menneske, og Shen Te blir nødt til å ikle seg rollen som en streng forretningsmann for å kunne balansere tilværelsen. Det store spørsmålet blir dermed om det er mulig å leve som et godt menneske i en brutal virkelighet.

Trøbbel for formidlingen

DNS’ oppsetning av Brechts klassiker blander humor med alvor. Stykket er lekent, og man blir som tilskuer for all del underholdt. Men det er i balansegangen mellom blodig alvor og komikk at stykket faller igjennom. Formidlingen blir til tider uklar når det kastes punchlines over en lav sko. Shen Tes karakter som forkledd herremann ender ofte opp som overdreven og voldsom i håp om å skape latter i salen, noe som virker forstyrrende på både dialog og scenens handling.

Lykkes i hovedrollen

Enkelte av skuespillerprestasjonene er virkelig gode, og Anne Skumsvoll i rollen som Shen Te imponerer. Hun inntar rollen troverdig og vinner raskt publikum med sin sjarme. Skumsvoll behersker i likhet med sine skuespillerkollegaer godt brytningene mellom direkte tale til publikum, og fiksjon.

Mislykkes når det gjelder som mest

Stykket oppleves tidvis som rotete og i avslutningsscenen mislykkes det totalt. Her er blir det bråkete og svært uoversiktlig. Shen Tes avsluttende tale blir overkjørt av støy og kaos.  Noe som er synd da avslutningsscenen er selve svaret på om det er mulig å leve som god i verden i dag.

Jeg takker DNS for forsøket, men det nådde ikke helt opp denne gang.

Det gode menneske fra Sezuan spilles på Store Scene fra og med 15.september.
(DNS har rabattordninger for studenter)