Anmeldelse: American Made

Plot

American Made er basert på livet til Barry Seal, en typisk pilot som begynner å gå lei den vanlige pilot hverdagen. Heldigvis for Barry så møter han på den mystiske ”Schafer”, som rekrutterer han til å gjøre arbeid for CIA. På et oppdrag blir han blandet inn med narko miljøet i Colombia, hvor en av dem han møter er Pablo Escobar. Han hjelper dem med å smugle narkotika til Amerika. Etter dette ender han opp i situasjon etter situasjon, som enten skaper trøbbel eller suksess for han.

(Foto: United International Pictures)
Tom Cruise spiller Piloten Barry Seal. (Foto: United International Pictures)

Bra 70-tallsstemning

Vi følger Barry Seal gjennom 70- og 80-tallet på hans narkoeventyr. Med dette fører det med seg mange periodiske preg, noe som denne filmen klarer på en god måte. Klærne, bilene, settene og hårfrisyrer er elementer med filmen som gjør at denne filmen føles som den foregår på 70- og 80-tallet uten at det virker overdrevet. Fargebruken har et gulaktig preg over seg som er bruk i andre filmer som tar for seg disse ti-årene, og spesielt 70-tallet. Det er også veldig god bruk av musikk.

(Foto: United International Pictures)
Domhnall Gleeson spiller den mystiske “Schafer”. (Foto: United International Pictures)

Problemer med filmen

Men selv om deler av filmen er gjennomført, er det ikke alt som er like bra. Filmen er basert på en sann historie, men det er ikke alltid det føles ut som dette er noe som kunne skjedd. De forskjellige hendelsene blir presentert på en lite troverdig måte. Det er et punkt i filmen hvor Barry Seal sliter med å gjemme penger fordi han allerede har brukt alle skjulte plasser og hele hagen sin til å gjemme penger fra før av. Når han velger å grave de ned på et tilfeldig sted i hagen og han treffer en annen bag med penger, trekker det deg ut av opplevelsen at det skal være en sann historie. Men det skal sies at selv om det ikke er like gjennomført som andre deler av filmen, så er det ikke gjort på en dårlig måte.

Barry Seal møter på mange mektige personer i løpet av filmen(Foto: United International Pictures)Barry Seal møter på mange mektige personer i løpet av filmen(Foto: United International Pictures)

Detter er  ikke er en perfekt film, men det er noe av filmen som fungerer. Det er ikke en film jeg vil anbefale dere å se på kino, men når den kommer ut på Netflix kan den være verdt din tid. Det blir dessverre en historie som føles overdreven og ikke en som er basert på en sann historie. Det er litt for mange fly-scener, overdrevne scener og scener som kunne bli kuttet ut i sin helhet, men i bunn og grunn så er dette en ok film.

• Påskespesial: krim og sånt
    Ingrid, Momina og Linnea samles i studio for å snakke om krim! Det er påskeferie, en tid hvor mange samles foran tv-en for å se på mord og mysterier. Hvorfor akkurat krim? Hvordan startet påskekrim-tradisjonen? Dette blir diskutert, i tillegg til en rekke MYSTISKE anbefalinger fra jentene. Studio blir også rammet av et eget påskemysterium, nemlig et uventet mord som må etterforskes. Lytt hvis du tørr.