Anmeldelse: Dragon Ball Fusions

Når jeg tenker på min tid med Dragon Ball Fusions, som er det nyeste Dragon Ball-spillet, denne gang en RPG til Nintendo 3DS, er det første ordet som dukker opp sjarmerende. Dragon Ball Fusions er rett og slett sjarmerende! Spillet har en utrolig sjarmerende grafikk-stil, musikken hinter sterkt til klassisk Dragon Ball-musikk, uten å faktisk være det, og historien er ny, gøyal, og ikke redd for å gjøre narr av Dragon Ball-serien!

Rock The Dragon!

Dragon Ball Fusions handler IKKE i hovedsak om Goku, Gohan, Vegeta eller noen andre av hovedkarakterene fra Dragon Ball-serien som spillet er basert på, men om DEG! Spillet starter med at du lager din egen karakter, hvor du får velge om du skal være menneske, eller en av de diverse romvesen-rasene som eksisterer i det store Dragon Ball-universet! Etter at du har laget karakteren din, blir du kastet inn i en verden der du og din bestevenn, Pinich, har samlet de syv legendariske Dragon Balls, syv magiske kuler som, når samlet, kan oppfylle ditt største ønske! Du og Pinich ønsker at dere får være med i en turnering med universets sterkeste krigere, og vips så er du i et alternativt univers som krysser både tidslinjer og planeter! Her kan du møte alt ifra Goku, Dragon Balls hovedkarakter som ung, og hans sønn Goten, som da ikke ble født før Goku ble eldre, til Beerus, ødeleggelsesguden, og den legendariske Super Saiyanen Broly! Historien er gøy, selv om ikke alt gir helt mening, men du bør være en Dragon Ball-fan for å vite hva som faktisk foregår, og hvem alle disse rare skapningene er!

I tillegg kom det også gratis DLC når spillet kom ut, så da får alle spillerne karakterer som Goku Black og Zamas, fra den nye serien Dragon Ball Super! Historien er både kjekk og spennende, uten å være for seriøs, og passer perfekt til det spillet Dragon Ball Fusions både prøver, og klarer å være: Et spennende, nytt Dragon Ball-eventyr som passer bra på håndholdt. Dette klarer Dragon Ball Fusions ved å ha flere korte historie-segmenter, men aldri lange cutscenes som gjør at du ikke kan avbryte spill-sessionen når som helst, hvis det er nødvendig av en eller annen grunn! Det skal også nevnes at spillets grafikk er helt utrolig! Spillet ser nydelig ut, og presenterer en fin SD-vri på Akira Toryamas art-style! Spillet faller heller aldri i frames! Dette er nok fordi de har valgt å gjøre som Pokémon, og ta vekk 3D-effekten, men jeg synes det er verdt det!

Så går vi rundt om en Dragon Ball-kamp!

Gameplayet i spillet er en litt annerledes, men god strategisk, tur-basert RPG. Du kjemper i lag på maks fem stykker, og det er om å gjøre å slå ut alle medlemmene på motstanderens lag, før de overvinner dere! Dette gjøres ved at hver karakter i tur og orden, sortert etter hvor god speed-stat man har, får velge om den skal angripe, lade opp energi, eller flykte. Du har mange varierte angreps-valg, som både varierer mellom karakterer og karakter-typer, og etter hvert får du også flere lade-muligheter, basert på en av de mekanikkene som er nye i dette spillet: Fusjoner! Du kan nemlig fusjonere mange av karakterene med hverandre! Dette var noe noen få karakterer gjorde i original-serien, men her kan alle karakterene fusjonere sammen med andre karakterer på en eller annen måte! Mer om dette senere!

Pressefoto: Bandai Namco
Pressefoto: Bandai Namco

Når du har valgt hva karakteren skal gjøre, må du bestemme hvor på kamp-området den skal fly, og så utfører karakteren handlingen. Basert på hvor i kamp-området ting skjer, kan du få til flere handlinger, som å slå fiender frem og tilbake mellom karakterene dine, slå fiender inn i hverandre, eller rett og slett slå fiendene ut av ringen! Når dette har skjedd, er det den neste karakteren sin tur, og slik fortsetter det helt til et av lagene har vunnet! Dette kampsystemet, i likhet med historien, passer veldig bra til korte spill-perioder, men det er dypt nok til at det ikke blir kjedelig etter noen lange spill-sessions heller! Mitt eneste problem kommer når man skal få tak i nye karakterer, som man gjør ved å bruke såkalte «Zenkai-angrep», som man lader opp jo mer man gjør i kampen. Problemet er at når man har kommet litt ut i spillet, er man ofte ganske mye sterkere enn fiendene, så hvis man vil rekruttere noen, må man egentlig bare stå og vente på at Zenkai-angrepet blir oppladet, for hvis man angriper på vanlig måte, dør karakterene man prøver å rekruttere. Noen god løsning kommer jeg ikke på, men per nå er dette et element som man MÅ igjennom, og som blir litt for tidkrevende etter hvert.

To helter i en!

Som jeg nevnte tidligere, kan man fusjonere karakterer sammen i dette spillet, for å skape sterkere karakterer! Disse fusjonene gjør man i en egen meny, og de varer helt til du løser dem opp igjen, som du kan gjøre når som helst! Disse fusjonene gir deg tilgang til arsenalet til begge karakterene som er en del av fusjonen, og gir deg også høyere stats! Karakteren du lagde selv, kan fusjoneres med ALLE, mens Dragon Ball-karakterene har mer begrenset utvalg her. Noen kan bare fusjonere med en eller to personer, mens andre kan fusjonere med en god del varierte karakterer! Det eksisterer også originale karakterer i Dragon Ball Fusions, som har mange varierte karakterer å fusjonere med, men disse karakterene brukte jeg ikke noe særlig. Når jeg spiller et Dragon Ball spill, vil jeg enten bruke Dragon Ball-karakterer, eller meg selv som en Dragon Ball-karakter, men det er jo mer personlig mening enn noe direkte negativt!

Du kommer deg igjennom historie-modusen ved å fly fra verden til verden, og måten du drar mellom disse verdenene, er ved hjelp av energi-kuler i forskjellige farger, som du samler ved å kjempe mot andre karakterer. Dette kan bli litt irriterende av og til, da du mangler en spesifikk farge for å gå videre, og verdenen du er i, ikke har noen karakterer med denne energi-kule-fargen. Dette, i likhet med treghetsproblemet når man skal rekruttere, bremser ned en opplevelse som for det meste er rask, spennende, og passer utrolig godt på en håndholdt konsoll!

Utenom hoved-historien har du en multiplayer-modus, som jeg ikke fikk testet, og en «photo-mode», hvor du og en venn kan fusjonere dere sammen ved hjelp av 3DS-kameraene. Dette er for all del ikke noen stor del av spillet, men det er jo en litt morsom kuriositet som er gøy å sjekke ut en gang!

Dragon Ball Fusions ble sluppet nokså stille, og jeg forstår helt ærlig ikke hvorfor. Dette spillet er godt laget, med en god, nokså lang historie-modus, solid game-play og FANTASTISK grafikk! Er du en Dragon Ball-fan? Gå og kjøp Dragon Ball Fusions! Er du ikke Dragon Ball-fan? Da ville jeg nok ikke ha begynt med Fusions, men dette er likevel et utrolig godt laget spill for Dragon Ball-fans!