Anmeldelse: Naruto Shippuden Ultimate Ninja Storm 4 – Road To Boruto

Pressefoto: Bandai Namco

Når man tenker på spill basert på tegneserier, filmer, og andre former for underholdning, er ikke akkurat kvalitet ordet som kommer frem først. Såkalte “license-spill”, som de heter, ble ofte kastet ut halv-ferdige, og veldig få av dem var gode, og i nyere tider har mange utgivere rett og slett sluttet å gi ut license-spill. Anime-sjangeren, altså japansk animasjon, har også en god del license-spill med varierende kvalitet, og det er også veldig få av disse japanske spillene som i det hele tatt kommer ut i vesten nå for tiden.

Forvirret? Jeg også!

Akkurat hvor mange varierer, men fansene til de forskjellige animene må ofte kjempe for å få disse spillene lisensiert til sin del av verden. En av de seriene som har hatt flaks i henhold til dette, er Naruto. Naruto-serien har gitt ut både japanske og vestlig-produserte spill i lang tid, og selv om volumet ikke er slik det var for noen år tilbake, kommer fortsatt de fleste japanske spillene ut i vesten også.

Et av disse var Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4, som skulle være svanesangen til CyberConnect2s kampspill-serie om Naruto-serien. Denne spillserien startet på Playstation 3 med Naruto: Ultimate Ninja Storm, som igjen bygget på den tidligere serien “Ultimate Ninja” til Playstation 2. Forvirret? Jeg også! Men, ifjor var altså denne serien over, mente ihvertfall utgiveren Bandai Namco. Dette stemmer forsåvidt enda, men CyberConnect2 har ikke sluppet taket HELT enda. De har nemlig nå kommet ut med utvidelsen “Road To Boruto”, som gjenforteller og utdyper historien til den nylige Naruto-filmen “Boruto: Naruto The Movie”, som forteller historien til Boruto, som er sønnen til Naruto, som er seriens hovedperson.

Det var en gang…

Historien i “Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4 Road to Boruto”, som nå er spillet og utvidelsens fulle navn, handler om Borutos yngre år. Boruto, slik som sin far, er en ninja, som bor i The Village Hidden In The Leaves. Naruto er såkalt “Hokage”, som er landsbyens overhode, og har reddet både landsbyen og resten av verden flere ganger. Han er nå en respektert mann av alle… Bortsett fra Boruto, da. Han irriterer seg over at faren har tid til å ta vare på byen uansett hva, men har aldri tid til å snakke med sin egen sønn. Historien er fortalt igjennom nydelige 3D-animerte scener, og alt fra voice-acting og musikk, til grafikk og pacing, har CyberConnect2 nå så god øvelse i at historie-modusen føltes veldig behagelig å spille igjennom.

Pressefoto: Bandai Namco
Pressefoto: Bandai Namco

Glimt i øyet

Naruto-serien startet når Naruto selv var ung, og har fulgt ham frem til han nå er voksen. Jeg skal inrømme at jeg likte serien best da Naruto var ung, for serien hadde da litt mer glimt i øyet, mens når Naruto ble voksen og serien byttet navn til “Naruto Shippuden” ble alt ofte mye mer alvorlig. Det er ikke direkte negativt, det bare ble ikke noe for meg i like stor grad. Derfor var det forfriskende å spille Road To Boruto, som hadde litt samme feelingen som tidlig Naruto. Jeg likte også at historie-delen om Boruto er et seperat valg i hovedmenyen, så du trenger ikke å ha spilt igjennom hele historien i resten av spillet, for å oppleve historien om Boruto.

Gameplayet i spillet er relativt uforandret fra originalspillet. CyberConnect2 har skrudd sammen et av, etter min mening, spillverdens mest undervurderte kampspill. Kontrollene er utrolig smooth, grafikken er fantastisk, og “flowen” til kampene er helt fantastisk. Kontrollene er enkle, men du har mulighet for å avansere hvis du vil det, såkalt a minute to learn, a lifetime to master. For mer informasjon om gameplayet, les anmeldelsen vår av grunnspillet her:

Anmeldelse: Naruto Shippuden Ultimate Ninja Storm 4

Road To Boruto gir deg cirka 7-10 timer med nytt content, delt ut over historie-delen, side-oppdrag og annet kjekt. Dette vil jeg si er god valuta for pengene, og jeg har generelt lite å klage over, men det er en liten ting som irriterer meg… Dette er forsåvidt ett problem jeg har med hele grunnspillet, og ikke bare Road To Boruto. Hver gang du taper i historie-modusen, får du valget om å enten bli gjenopplivet med mer angrepskraft eller beskyttelseskraft, og motstanderen starter da med like mye liv som den hadde da den drepte deg. Du har ikke valget om å starte kampen på nytt, med samme premisser. Det eneste valget du har, er at spillet syntes synd på deg, noe jeg føler er irriterende. Jeg vil gjennomføre historien “skikkelig”, uten at spillet skal hjelpe meg!

Du kan få tak i “Road To Boruto” på to foskjellige måter, med å kjøpe det som en DLC-expansion til Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4, hvis du allerede har grunnspillet, eller som en pakke, med både spillet og DLCen. Hvis denne anmeldelsen har vekket interessen din, ville jeg kjøpt samlepakken, og jeg ville og anbefale deg å kjøpe expansion hvis du har grunnspillet. Dette er et godt sammensatt eventyr med Boruto, som jeg mener er av mye høyere kvalitet enn de fleste foventer!