Anmeldelse: Aiming For Enrike

Aiming For Enrike
Hulen
Support: Dobbeltgjenger

Å høre bandet på plate har aldri gitt meg det enormt store kicket. Jeg har alltid syntes det har vært fett og jeg har anbefalt det til venner, men å se dem live på konsert må være en av årets opplevelser. Tidligere denne måneden ble de nominert til årets liveband av P3GULL og etter å ha hørt andre rose dem for deres opptredener så måtte jeg bare ta turen til Hulen for å se.

Som en jamsession

Aiming For Enrike består av Simen Følstad Nilsen og Tobias Ørnes Andresen. Førstnevnte på gitar og sistnevnte på trommer. That’s it. Sceneoppsettet deres ser ut som de bare har møttes for å jamme; De står oppstilt mot hverandre. Det er ingen vokal i musikken deres. Kun trommer, gitar og et latterlig pedaloppsett er alt som skal til for å lage fantastisk og spennende musikk.

For de av dere som ikke er så kjent med bruken av effektpedaler, så er dette bokser ved føttene av en gitarist/bassist/keyboardist som vrenger og vrir på signalet som i dette tilfellet går til to gitarforsterkere og en bassforsterker. Det er her Følstad Nilsen lager de mest spektakulære lyder som jeg nekter å tro at han forstår selv engang hvordan han får til. Han looper (slik som Jarle Bernhoft gjorde og fikk popularitet for i 2011/2012), men så utrolig mye mer gjennomført og interessant. Legg på Ørnes Andresen sin utrolige rytmesans og jazztrommer så får du Aiming For Enrike.

Pedalbrett Aiming for enrike
Der moroa skjer! Foto: Bror Henrik Smith Brorson

Et slikt opplegg tenkte jeg for meg selv at måtte bli kjedelig etter et kvarters tid, men det kunne ikke vært mer tvert i mot. Det blir bare kulere og kulere. Og fetere og fetere. Kveldens drøye times konsert er ikke kjedelig et eneste sekund. Selv når det ryker en streng på gitaren, så legger de bare en loop og lar trommene få skinne med utrolig trommeimprovisasjon mens Simen bytter streng. Publikum er i ekstase over det de ser.

Det er ikke bare her guttene leker seg musikalsk. Ingen av låtene som er innspilt på den nysluppede andreplaten «Segway Nation» fremføres akkurat slik som de er på innspillingen. Det er alltid en liten twist. En loop som varer litt ekstra fordi guttene tar seg en slurk vann, trommene er for kule i det partiet til å gå videre eller bare for moro skyld. Denne improviseringen over allerede eksisterende materiale gir publikum en følelse av at de aldri helt vet hva det neste som kommer er og det funker så utrolig bra. Bandet spiller også en haug med nye låter som funker like bra som alt det andre på platene. Det er et par låter publikum kjenner igjen, slik som “Newspeak” og “Billion Year Contract”, til stor glede.

Årets Liveband(?)

De to guttene i bandet er nødt til å være noen av de travleste innenfor musikknorge akkurat nå. Ikke bare spiller de mye med Aiming For Enrike, men Simen spiller også i både pønkbandet Honningbarna og Acres Wild. Tobias spiller med jazzmetallbandet Shining og den herlige nye artisten Fay Wildhagen. Det virker som at ved å spille i disse andre bandene så får guttene impulser som de bruker i tomannsbandet som står på scenen. Det er så utrolig inspirerende og interessant når sjangre blir blandet på en så stilfull og morsom måte.

Siden det ikke er noen tekst eller vokal på låtene går det nesten 40 minutter før de første ordene til publikum kommer. Simen Følstad Nilsen sier hei og introduserer bandet. Han har egentlig ikke så mye mer og si og spøker med dette ovenfor publikum som tar i mot spøken med åpne armer.

Å være nominert for årets liveband hos P3 er vel fortjent for Aiming For Enrike. Det er spennende, nyskapende og interessant fra første til siste øyeblikk. Guttene er tighte som bare det og leverer en fantastisk konsert. De trenger ikke noen særlig publikumskontakt, publikum er med hver eneste sving og faller ikke av et øyeblikk. Hvis de gjør noe de er litt ekstra fornøyde med så gir de hverandre eller publikum et smil og en tommel opp. Det er helt utrolig at det er alt som skal til for at publikum føler seg inkludert og får kontakt med bandet. De bryter alle konvensjoner om hva et godt liveband skal være og resultatet blir å være et av de beste.

Hør albumet “Segway Nation” her!