Anmeldelse: BioShock The Collection

Anmeldt på Playstation 4

Nå har BioShock-serien kommet ut i ny drakt på den nye konsollgenerasjonen. Den har også fått en oppussing på PC. Her følger alle tre spillene i serien med og alle DLC som har kommet til disse spillene. Blant annet BioShock Infinite: Burial at Sea episode 1 og 2. Det er nok mange som har hørt om denne spillserien og hvor bra disse spillene er. Dette er en av de mest ikoniske spillseriene i nyere tid. Men hvordan kan det sammenlignes med de originale utgivelsene, og er det verdt å plukke opp hvis du allerede har spilt det?

Disse spillene har en veldig duster stemning (Foto: 2kgames)

Grafikk

Det er åpenbart at BioShock 1 er det som har blitt pusset på mest. Rapture ser helt nydelig ut på de nye konsollene. Men sant skal sies så ser det ikke like fint ut som andre spill som blir produsert i dag. Men det kan vi nesten ikke forvente. BioShock 2 har også fått bedre grafikk. Ikke i like stor grad som det første spillet. Dette merkes best i de lyse områdene. BioShock Infinite er det nyeste spillet i serien (kom ut i 2013) og har derfor blitt gjort minst med. Det har fått høyere oppløsning, bedre teksturkvalitet og det spilles like bra på konsoll som på PC.

Handlingen er satt i Rapture i de første spillene som befinner seg under vann (Foto: 2kgames)

Gameplay

Hvordan du styrer kjennes likt ut som på de eldre konsollene. Det føles veldig naturlig ut å komme tilbake til denne måten å styre på. Det er ikke en uvanlig måte å legge opp et førstepersonsspill på, så de som ikke har spilt spillene før kommer ikke til å ha noen problem med å ta opp kontrollen.

En ting som mangler fra denne samlingen er flerspillerdelen. Dette ser ut til å bli en trend blant slike samlinger. The Nathan Drake Collection, som vi også anmeldte, hadde heller ikke flerspillerdel. Dette er heldigvis ikke et stort tap når historien i BioShock-spillene er det største selgepunktet deres.

Det har derimot blitt lagt til noe ekstra i det første spillet. Du kan finne små filmsnutter utover spillet. Disse filmene viser hvordan de som laget spillet kom fram fra de originale tegningene til det ferdige produktet. Det har ikke blitt lagt til ekstra innhold i de andre spillene.

I BioShock Infinite så er handlingen flyttet opp i luften (Foto: 2kgames)

Denne oppussingen av BioShock-serien bringer ikke så mye nytt til spillserien, men fans av serien vil føle et hyggelig gjensyn med både Rapture og Columbia, mens det er et hyggelig besøk for nykommerne også. Så hvis du aldri har spilt disse spillene før, eller er fan av serien, så kan jeg anbefale deg å plukke opp denne samlingen. Hvis dette er noe du vil bruke tiden din på, så står Big Daddy og venter på deg nede på havnivå.