Anmeldelse: Oppdrag Dory

Husker du filmen  Oppdrag Nemo, hvor klovnefisken Marlin og den blå kirurgfisken fisken Dory dro ut gjennom det store havet på jakt etter Marlins bortkomne sønn, Nemo? Vel, det gjør Dory også. Rettere sagt, det er nesten det eneste hun husker. Dory er en blå kirurgfisk, som lider av hukommelsestap. En dag, mens hun svømmer med Nemo og Marlin, får hun et tilbakeblikk fra fortiden sin. Hun husker foreldrene sine, og hun husker at hun kom bort fra dem da hun var liten. Dory bestemmer seg for å reise gjennom hele det store havet for å finne tilbake til familien sin, men reisen viser seg å bli langt ifra enkel, spesielt med tanke på at hun ikke alltid husker hvor hun skal…

Et herlig gjensyn

I 2003 kom filmen Oppdrag Nemo ut på kinoer i Norge. Historien om klovnefisken som skulle finne sin bortkomne sønn ble en stor suksess, og folk ventet i spenning på en mulig oppfølger til filmen. Det skulle ta hele 13 år før oppfølgeren kom ut, men var det verdt det? Svaret et er ja. Oppfølgeren til Oppdrag Nemo er om mulig enda bedre laget enn den første filmen. I tillegg får vi blitt kjent med et par nye karakterer, deriblant blekkspruten Hans, som tilfører en herlig balanse til den allerede solide kjernen av karakterer i filmen. I den norske versjonen av filmen hører vi Siw Anita Andersen som Dory og Trond-Viggo Torgersen som Marlin. Sammen med dem hører vi også Dennis Storhøi, Sigurd Sollien, Paul Ottar Haga og Cecilie Skog.

Dory forsøker å finne tilbake til familien sin i Oppdrag Dory (bilde: Disney Pixar)

2 måneder senere i Norge

Oppdrag Dory kom ut i de fleste land, inkludert USA, den 8. Juni. Så hvorfor tok det over to måneder før filmen kom til Norge? Årsaken er at de norske stemmene skulle spilles inn til den norske versjonen av filmen, og at premieredatoen dermed ble utsatt. Norsk filmindustri ønsket å gi ut filmen på begge språkene i Norge samtidig. I USA har filmen allerede slått flere rekorder, inkludert en kasserekort på 1,15 milliarder dollar, og på verdensbasis har filmen allerede sanket inn 1,7 milliarder dollar. Suksessen Oppdrag Nemo dro inn latterlige 7,9 milliarder dollar på verdensbasis, og mye tyder på at Oppdrag Dory kan oppleve lignende suksess.

Klovnefiskene Marlin og Nemo forsøker å hjelpe Dory med å finne familien sin (bilde: Disney Pixar)

I det store blå

Oppdrag Dory er en svært vellaget film, med glatt og elegant animasjon og krystallklare bilder av fargesprakende fisker og koraller. Historien er godt skrevet, og fungerer godt som en oppfølger fra filmen Oppdrag Nemo fra 2003. Denne gangen har filmen kommet ut i 3D, og dette løfter filmen enda et hakk. Det fungerer godt for å gi et dypere blikk inn i bildene på skjermen, og gir seeren en følelse av å komme enda nærmere filmen. Historien inneholder spenning, action, drama, og en god porsjon humor. Dette er en film som ikke bare vil passe for barn, men for personer av alle aldere. Filmen har fått aldersgrense 6 år, og har norgespremiere den 26. august. Traileren til Oppdrag Dory kan du finne her: