Anmeldelse: X-men: Apocalypse

I X-men: Apocalypse møter vi mutanten Apocalypse, den eldste mutanten i menneskets historie. Han har overlevd ved å overføre bevisstheten sin og kreftene sine over til nye mutanter, og har på denne måten gradvis utviklet flere og flere evner. Nå er han igjen vekket til live, og er klar for å utslette hele menneskeheten for å lage vei for den nye rasen med mutanter.

Prøver for hardt

Du vet den følelsen når du sitter og ser episke eksplosjoner gli over filmlerretet, og du tenker “Dette er høydepunktet. Lengre enn dette kan de ikke dra det”, men så gjør de nettopp det? Oooog så gjør de det igjen? Dette var følelsen jeg satt igjen med etter å ha sett X-men: Apocalypse.

Et franchise med en så stor fanskare behøver ikke å overbevise fansen om at det som skjer på lerretet er episk eller storslått. Det vet de allerede. Dette virker det dessverre som om Bryan Singer (regissør) og Simon Kinberg (skribent) ikke har forstått. Når du har en spennende historie og en neve talentfulle, veletablerte skuespillere som utgangspunkt, trenger du ikke å overbevise seerne om at filmen er bra ved å pøse på med endeløse actionsekvenser og spesialeffekter. En film som dette har i utgangspunkt et godt potensial, men faller for kort når den drukner i overdrevne replikker, unødvendig bakhistorie og masseødeleggelse av nesten hele verden. Når du i tillegg slenger en skurk som har krefter nok til å pulverisere hele jorden ved et knips på toppen av det hele, har du gått for langt.

X-men behøver ikke å forklare fansen at det de ser på er bra (foto: 20th Century Fox)
Filmskaperne behøver ikke å forklare fansen at det de ser på er bra. (Foto: 20th Century Fox)

Gode skuespillere, dårlig manus

Til tider kan det være vanskelig å ta filmen seriøst i sin sjanger, fordi den blir så dramatisk og overdreven at den fremstår som en parodi av seg selv. Likevel er det slett ikke den verste filmen jeg har sett, og jeg vil trekke frem et par ting jeg føler fortjener ros.

For det første har filmen et sett svært gode skuespillere. De fortjener ros for å ha gjort en god jobb med et manus som ikke nødvendigvis kan kalles bra. Vi får se Oscar Isaac som Apocalypse, James McAvoy som professor Charles Xavier (prof. X), Michael Fassbender som Erik Lehnsherr (Magneto), Jennifer Lawrence som Raven (Mystique), og for første gang i X-men-franchisen ser vi Sophie Turner som Jean Grey.

For det andre har filmen kjempegode spesialeffekter, selv om det til tider kan være litt for mye av dem. Selve animasjonene er fantastiske, og om du har et øye for slikt er det nok noe du vil legge merke til. Er du allerede fan av X-men-filmene og -tegneseriene vil du kanskje sette pris på å få et gjensyn med både nye og gamle karakterer. Jeg kan ikke garantere at du dermed kommer til å like filmen i sin helhet. Det får bli opp til den enkelte å avgjøre.

Sophie Turner som Jean Grey og Kodi Smit-McPhee som Nightcrawler (foto: 20th Century Fox)

Filmen har norgespremiere fredag 20. mai, og har fått aldersgrense 12 år grunnet skumle transformasjoner, truende skikkelser og en stor mengde actionvold.

Se traileren til X-men: Apocalypse her: