Anmeldelse: Trumbo

Trumbo forteller den delvis biografiske historien om den brilliante manusforfatteren Dalton Trumbo (Bryan Cranston) somsom på 30,- og 40-tallet gjorde stor karriere i Hollywood. Men Trumbo er også medlem av kommunistpartiet. I 1947 måtte han og ni andre manusforfattere stille til høring hos ”House of Un-American Activities Committee” (HUAC) hvor han nekter å vitne. Han satt i fengsel i nesten ett år og ble svartelistet over hele Hollywood for sine politiske meninger. Trumbos kamp mot myndighetene har begynt.

Filmen er regissert av Jay Roach som kanskje er best kjent for filmer som Austin Powers og Meet the Parents. Dette er altså en svært annerledes film enn Roach er vant til å regissere. Dette er derimot ikke et problem. Roach viser her at han klarer å regissere seriøse biografiske filmer. Manuset til filmen er basert på biografien ”Dalton Trumbo” skrevet av Bruce Alexander Cook i 1977.

Oscarnominert

Helen Mirren spiller den lite sympatiske karakteren Hedda Hooper (Kilde: Norsk Filmdistribusjon)

Bryan Cranston gjør en ypperlig jobb som den kjederøykende, whiskeydrikkende Dalton Trumbo, noe som sikret ham en velfortjent Oscarnominasjon i kategorien beste mannlige hovedrolle. Helen Mirren, Diane Lane og John Goodman er også andre som burde nevnes i rekken av skuespillere som leverer i denne filmen. Til tross for gode skuespillerprestasjoner og en viktig historie å fortelle, når ikke Trumbo helt opp til øverste hylle. Det er mange lange sekvenser som skal være dramatiske, men som ender opp med å være langtekkelige. Filmen mangler de store høydepunktene og ender derfor opp med å bli hakket for lite spennende.

I tillegg har filmen potensiale til å uttrykke mye krassere samfunnskritikk enn det den gjør. Det er synd at den ikke klarer å være mer spiss. Den kalde krigen i USA var preget at latterlige mengder mistenkeliggjøring, hvilket hadde vært spennende å utforske mer i denne filmen. Dessverre klarer ikke Trumbo å formidle hvor ville tilstander det faktisk var.

Vakkert gjennomført

Dette er en estetisk vakker film som virkelig tar deg tilbake til 50-tallet. Filmmusikken setter deg i riktig stemning fra første stund med sine svingende jazzrytmer og kostymene sitter som et skudd. Spesielt gode er kostymene til Hedda Hooper (Helen Mirren) som går med utallige hatter gjennom filmen.  I tillegg har sminkørene gjort en fabelaktig jobb med å sminke Cranston og mange av de andre skuespillerne gradvis eldre etter hvert som handlingen utspiller seg.

Trumbo er absolutt å anbefale om du vil se en viktig film om en legende i Hollywoods historie. Filmen har premiere fredag sjette februar og har fått aldersgrense 12 år. Se traileren til Trumbo her:

• Påskespesial: krim og sånt
    Ingrid, Momina og Linnea samles i studio for å snakke om krim! Det er påskeferie, en tid hvor mange samles foran tv-en for å se på mord og mysterier. Hvorfor akkurat krim? Hvordan startet påskekrim-tradisjonen? Dette blir diskutert, i tillegg til en rekke MYSTISKE anbefalinger fra jentene. Studio blir også rammet av et eget påskemysterium, nemlig et uventet mord som må etterforskes. Lytt hvis du tørr.