Anmeldelse: Klaus #1

Nå som julen ifølge butikkene begynner å nærme seg, er det igjen på tide å starte diskusjonen om Julenissen. Er han en katolsk helgen? Er han ene og alene skapt av Coca-Cola? Er han en forvokst norsk husnisse? Grant Morrison (Final Crisis, Doom Patrol) og Dan Mora (Hexed) har bestemt seg for å fortelle den sanne historien bak den tjukke mannen med gavene.

Dette er ikke den Julenissen du kjenner. (Ill. Dan Mora/Boom! Comics)
Dette er ikke den Julenissen du kjenner. (Illustrasjon: Dan Mora/Boom! Comics)

Historien du aldri har hørt

Når den mystiske jegeren Klaus besøker den lille festningsbyen Grimsvig for å selge dyreskinn, møtes han av fiendtlighet og strengt vakthold fra det ellers hyggelige samhellet. Siden han besøkte byen sist, har den onde Magnus tatt over tronen, og har nå innført lekeforbud for barn og ønskeforbud i brønner. Når vaktene slår et barn og tar steinen hans fordi de mener at det er en leke, renner begeret over for Klaus, og han angriper vaktene. De overmanner ham og kaster ham ut av byen før de prøver å drepe ham med pil og bue.

Klaus er litt som Supermann. (Ill. Dan Mora/Boom! Comics)
Klaus er litt som Supermann. (Illustrasjon: Dan Mora/Boom! Comics)

All-Star Julenissen

Grant Morrison er kjent for sin forkjærlighet for surrealisme og tegneserienes gullalder (1938–1950). Da han skrev kritikerroste All-Star Superman, var det den «perfekte» Supermann som var i fokus. Det var den gode og ydmyke Supermann som kom frem, det var mannen som gjorde det rette. Dette har Morrison tatt med seg til Klaus #1. Supermann og Julenissen er to figurer som er likere enn man kanskje umiddelbart tenker. De er begge menn med mystiske krefter som bare bryr seg om sin neste og deres glede og velvære. Serien fungerer også som en kritikk på dagens julegavehysteri, og den rike prinsen Jonas er skrevet som en direkte metafor på den erketypiske bortskjemte gutten vi alle har opplevd minst én gang i løpet av livet.

Klaus #1 byr på nydelige tegninger. (Ill. Dan Mora/Boom! Comics)
Klaus #1 byr på nydelige tegninger. (Illustrasjon: Dan Mora/Boom! Comics)

Livlig og fengende

Tegningene og fargene til Dan Mora gir hele serien et ekstra lag av eventyr og glede. Streken hans er livlig og nydelig, og leseren blir stilt i en posisjon hvor man ikke vil bla videre fordi det er så vakkert. Men man gjør det selvfølgelig likevel, for man skjønner fort at de videre sidene vil bringe like mye glede for øynene som de forrige. Mora tegner store tosidersoppslag like flott som nærbilder av ansikter, og Klaus’ stemning blir hevet til det ekstraordinære som følge av tegneseriens visuelle uttrykk.

Klaus #1 er et vaskeekte eventyr som får leseren til å glede seg til jul. Ikke bare fordi serien handler om Julenissen, men også fordi adventstiden blir supplert av flere blader i denne serien. Morrisons gullalder-optimisme og Moras hypnotiserende tegninger gjør Klaus #1 til en av årets hyggeligste tegneserieopplevelser.

Se Mads og Lars diskutere Klaus #1 her: