Anmeldelse: Uncharted: The Nathan Drake Collection

Det var ingen stor overraskelse da Naughty Dog annonserte at de skulle gi ut en oppgradert samling av Uncharted-spillene. Deres forrige storspill, «The Last of Us», fikk også samme behandling i fjor og ble gitt ut til Playstation 4. Med tanke på også at Uncharted 4 ble lansert i mars, er timingen ganske bra.

Kraftig oppgradering fra originalen

Sony har gått ut med tall som sier at 80 % av alle Playstation 4-eiere ikke har spilt Uncharted. De har med andre ord et godt utgangspunkt når de nå gir dem ut på ny, nå med enda bedre kvalitet.  «Men Håvard?» spør du kanskje. «Trenger vi virkelig en oppgradert versjon av spillene? De ser jo allerede veldig bra ut!»  Sant nok. Spørsmålet er egentlig ikke om vi trenger det, spørsmålet er om vi vil ha det. Og da er svaret: JA!

Spillene er oppskalert til 1080 piksler, og nå som Playstation 4 har nok kraft, ligger det stabilt på 60 bilder i sekundet. Det gjør spill som fra før var vakre, enda vakrere.

Alle de små filmene ser fantastiske ut, og det samme gjør verdenen du går rundt i. Det er faktisk oppgraderinger du merker godt, ikke bare en standard nyutgivelse. Selve arbeidet med å oppgradere er det spillselskapet Blue Point Games som har utført. Jeg hadde ikke hørt om dem før, men et kjapt Google-søk viste at det er spillselskapet som står bak HD-utgivelsene til Metal Gear Solid Collection, God of War og Shadow of Collosus, så de har god erfaring av remastering av spill.

Nathan Drake er klar for nye eventyr. (Skjermdump: Uncharted: The Nathan Drake Collection)

Nathan Drake på eventyr

I Uncharted-serien møter du Nathan Drake, en moderne Indiana Jones, som ved hjelp av vittige kommentarer og en nevekamp en gang i blant, leter etter gamle skatter verden rundt. Med seg har han sin gamle venn Victor Sullivan og journalisten/kjærlighetsobjektet Elena Fisher. Spillene er veldig lineære og det er definitivt historien som er deres sterkeste side. Det er som en spennende actionfilm, men det er nok gameplay til å føle at du faktisk er med i historien og ikke bare ser på.

Eventyrene tar deg i løpet av de tre spillene til steder som London, Frankrike, Nepal, Borneo og Himalayafjellene, og det er bare noen av stedene.  Områdene er vakre og detaljerte og det gir deg lyst til å utforske. Rundt omkring ligger det også ulike skatter som du kan plukke opp. De er ofte gjemt på steder som det ikke ville vært naturlig å se, så du får faktisk belønning for å utforske. Samler du nok skatter låses bonusmateriale opp, i form av videoer fra spillselskapet, ulike klesplagg til Nathan, og filtre du kan spille med. Det er interessant, og helt valgfritt.

Angående selve samlingen av spill er det ikke så mye å utsette på. Den inneholder de tre hovedspillene i serien som ble gitt ut til Playstation 3, «Uncharted: Drake’s Fortune», «Uncharted 2: Among Thieves» og «Uncharted 3: Drake’s Deception». Personlig hadde jeg satt pris på om de også hadde tatt med «Uncharted: Golden Abyss» som var et PS Vita eksklusivt spill, som fungerer som en forløper. Ettersom det ikke regnes som et av hovedspillene i serien er det ikke så farlig, men det hadde vært morsomt å prøve, ettersom jeg aldri har tatt meg bryet å skaffe meg en Vita. De har heller ikke tatt med multiplayer til noen av spillene, men det er ikke noe stort tap. Det var ikke derfor jeg spilte dem uansett.

Mange spennende omgivelser. (Skjermdump: Uncharted: The Nathan Drake Collection)

Uforandret gameplay

Gameplayet er nokså uforandret, som både er positivt og negativt. Nathan er i Uncharted 1 ganske vanskelig å kontrollere, det er tungvinte kameravinkler og til tider helt umulig å sikte med pistolen. I likhet med originalutgaven føles det nokså upolert ut. Men det er en del av sjarmen. Det brakte frem flere minner fra da jeg spilte det for første gang, da jeg gang på gang døde etter å ha bommet på en sten når jeg hoppet fra en klippe. Men historien er verdt det. Det er humor, action, litt trist og masse spenning fra start til slutt.

Men du må absolutt ikke bli skremt vekk fra å prøve det ut bare fordi jeg sier dette. For det blir bare bedre og bedre. Det som føles upolert i Uncharted 1 er perfeksjonert i nr. 2 og nr. 3. Det er fortsatt noen små hindringer her og der, men det kan nesten ikke sammenlignes. «Uncharted 2: Among Thieves» er definitivt det beste spillet i serien. Alt er bedre.

Uncharted-serien har mange likhetstrekk med Star Wars, og da snakker jeg naturligvis om den originale trilogien. Den første introduserer en utrolig flott verden og univers, og hadde mange gode ideer, men slet litt med utførelsen. Det var aldri dårlig, men det hadde rom for forbedringer. Så kom nr. 2, som av mesteparten blir ansett som det beste. På grunn av suksessen til det forrige spillet, fikk de et mye større budsjett og dermed realisert visjonen de hadde. Jeg vil påstå at dette spillet egentlig kan kalles et mesterverk.

Nr. 3 klarte ikke helt å leve opp til det forrige i serien, men er fortsatt et helt fantastisk produkt. Og både Uncharted 3 og Star Wars har en historie som kunne vært avslutningen i serien, men nå noen år etterpå kommer det allikevel en oppfølger.

Mye action! (Skjermdump: Uncharted: The Nathan Drake Collection)

Fotomodus

Det eneste som er helt nytt er fotomodusen. Hvis du har spilt «The Last of Us: Remastered» så er den helt identisk. Med et knappetrykk stopper du spillet og kan ta skjermbilder. Du kan bevege kameraet rundt, og legge på ulike filtre og effekter. Det er ikke helt perfekt, og jeg skulle gjerne likt å kunne bevege kameraet helt fritt i en liten radius, men det sirkler kun rundt Nathan Drake hele veien.

Det hadde også vært kult å kunne ta skjermbilder i ulike cut-scenes, det er mange av dem som er veldig imponerende. Når du blir beskutt og er nær døden i spillet, så blir skjermen grå og rød for å signalisere at du er i trøbbel. Dette funker bra, men det irriterer meg at til og med i fotomodusen så skjer dette. Det har ødelagt flere gode bilder for meg. Men til tross for disse små irritasjonsmomentene er fotomodusen et flott tillegg til spillet, og du kan ha det morsomt lenge med å ta bilder i mange ulike situasjoner.

Den nye fotomodusen gjør det mulig å lage spennende skjermbilder. (Skjermdump: Uncharted: The Nathan Drake Colleciton)

Alt i alt er dette en veldig god utgivelse og jeg kan med glede anbefale det. Det er naturligvis noen bugs her og der, men ellers har Blue Point Games gjort en utrolig god jobb i å pusse opp spillene. «Uncharted: The Nathan Drake Collection», er en verdig samling av serien.

Har du spilt alle spillene før, så kan du trygt si at det er verdt å kjøpe det igjen; det er et godt gjensyn og det føles virkelig ikke som en lat nyutgivelse. Har du ikke spilt noen av spillene før, så aner jeg ikke hva du venter på. Det er virkelig på tide å møte Nathan.