Anmeldelse: The Walk

The Walk forteller den utrolige og sanne historien om franskmannen Philippe Petit som drømmer om å krysse det enorme gapet mellom tårnene i World Trade Center på line.

Handlingen i The Walk foregår i år 1974 da World Trade Center nettopp var ferdig bygget. Philippe Petit, spilt av Joseph Gordon-Levitt, bedriver linedansing i gatene i Paris og drømmer stadig om nye utfordringer. En dag kommer han over en avis med bilde av World Trade Center i New York, og Philippe blir besatt av ideen om å sette opp en line mellom de to tårnene og krysse den. Problemet er bare at dette er et mål som er både vanskelig, farlig og ikke minst ulovlig.

Bryter lovens lange arm

Sammen med et knippe medskyldige starter Philippe planleggingen av hvordan han kan realisere drømmen sin. Dette er en ferd som byr på mange utfordringer, blant annet en skadet fot, en medskyldig med ekstrem høydeskrekk og trøbbel med politiet. The Walk er definitivt ikke den første filmen som fremstiller kriminelle som helter, men den gjør det på en særdeles fornøyelig og elskverdig måte. Da jeg først så traileren til denne filmen bekymret det meg at Gordon-Levitt skulle ha fransk aksent, men under filmen var ikke det et problem i det hele tatt. Han er sjarmerende som alltid, og klarte i hvert fall å overbevise meg om at han var en fransk linedanser. I tillegg til Gordon-Levitt leverer resten av skuespillerne også varene, og mer enn det!

Barry Greenhouse (Steve Valentine), David (Benedict Samuel), Jeff (Cesar Domboy), Annie (Charlotte Le Bon), Jean Pierre (James Badge Dale), Philippe Petit (Joseph Gordon-Levitt), Jean Louis (Clement Sibony) and Albert (Ben Schwartz) i The Walk. (Foto: United International Pictures)

Vakker 3D-film

Det kommer ut mange 3D-filmer hvert år som ikke nødvendigvis hadde trengt å være 3D. The Walk er ikke en av dem. Dette er en vakker film med spektakulære scener, fine kameravinkler og nydelig filmmusikk som absolutt bør sees i 3D. Det hele fremstår nærmest som en hyllest til New York City. I tillegg til å være en estetisk fin film som forteller en utrolig historie, er det også en film som skremmer vettet av deg. Den klarer å formidle hvilken farlig og flott kunst linedansing er. Filmen inspirerer publikum og forteller oss at ingenting er umulig, eller som karakteren Jean Pierre sier i filmen: “we showed the world that anything is possible”.

The Walk er regissert av Robert Zemeckis, kjent for filmer som Back to the Future og Castaway, og har premiere fredag 9. oktober. Se traileren her: