Anmeldelse: We are your friends

Fanget mellom en forbudt romanse og forventningene til vennene hans, prøver Cole Carter å nå drømmene sine om å en dag bli en av verdens mest suksessfulle DJ-er.

Livet i The Valley

Cole har aldri gått på college. Han mener det er bortkastet tid, og foretrekker å bruke tiden sin sammen med kompisene sine Squirrel, Mason og Ollie. Cole jobber delvis som DJ på klubbel Social i bytte mot gratis drinker, mens han jobber mot å få sitt store gjennombrudd. En kveld er han ute og fester med kompisene sine når han møter på den berømte DJ-en James. James inviterer Cole med på en fest et annet sted, og Cole bestemmer seg for å bli med. James insisterer på å få høre noen av låtene han har laget, og gir ham en sjanse til å opptre som DJ på en av hans fester. Endelig får Cole sjansen til å vise hva han kan. Men når han møter assistenten til James, Sophie, begynner ting å bli kompliserte.

WAYF_D25_TR_02856.CR2
Cole blir tatt under vingene på den berømte DJen James. (Foto: SF Norge)

God musikk, men mangler ektefølt dybde

Rent filmatisk er det ingenting som overrasker meg stort med denne filmen. Jeg hadde ganske labre forventninger til filmen i utgangspunktet, og føler heller ikke at jeg fikk særlig mye mer enn forventet. Det er relativt lett å forutse hva som kommer til å skje, og man kan sitte igjen med en følelse av at man har sett filmen før. Uten å avsløre hva som skjer i filmen, må jeg si meg skuffet over enkelte deler av den. Det kan virke som om forfatterne trengte en enkel måte for hovedkarakteren Cole å utvikle seg følelsesmessig på, og at de derfor presset inn en enormt dramatisk hendelse for å få dette til. Det at de kun ofret denne viktige hendelsen 3 minutter av filmen gjør at det ikke virker troverdig og man blir dessverre rett og slett litt skuffet.

Cole vet hvordan man får publikum til å danse. Foto/Copyright: SF Norge AS
Cole vet hvordan man får publikum til å danse. (Foto: SF Norge AS)

Når det er sagt er dette definitivt en film som er egnet for kino. Det å se filmen på Netflix etter at den har kommet ut, gjør den ikke rettferdighet. Man må rett og slett se filmen på et anlegg som kan gjøre musikken rettferdighet. De tunge droppene og de små detaljene i soundtracket må nesten høres over et skikkelig anlegg. Filmen sanker nemlig inn gode poeng ved å ha et soundtrack som er med på å fange seeren. Det er vanskelig å ikke bli inspirert til å lage musikk selv, eller i hvert fall til å danse i takt med musikken. Er du på utkikk på lettsindig underholdning i de mørke høstdagene, kan We are your friends være verdt å sjekke ut.

I filmen ser vi Zac Efron i hovedrollen som Cole Carter, og vi ser også andre kjente fjes som blant annet Wez Anderson og Emily Ratajkowski. Filmen har premiere i Norge fredag 28. august og har aldersgrense 12 år, grunnet bruk av rus som kan virke forstyrrende på barn under 12 år.

Her kan du se traileren: