En konsert utenom det vanlige

This content has been archived. It may no longer be relevant

4. mars og 5. mars er det duket for en ekstraordinær konsert i Bergen. Bergen Filharmoni setter opp “Score Dataspillkonsert”, som den første og eneste av sitt slag i Bergen. Vi i Hardcore har selvfølgelig vært på plass, og intervjuet konferansier og dataspillekspert Orvar Safstrøm.

Hva er ambisjonene når man setter opp en slik konsert?

– Jeg er jo med i et produksjonsselskap som har gjort disse konsertene siden 2006. Ambisjonene er idag som den gang å få musikken spilt. På den tiden var ikke det en selvfølge. Nå er det mer selvfølgelig, kanskje ikke i Norge, men selv her er det litt.

– Det er også å nå ut til et nytt publikum, eller, å få spill- og populærkulturpublikumet til å gå på konserter også. Veldig mange på min alder har aldri vært på en ordentlig konsert. Det er derfor viktig både for orkesteret og publikumet at vi prøver å nå ut til et annet type publikum. Da er det bra at et orkester strekker ut en hånd og viser at opera og konserter ikke bare er for enkelte, men for alle.

Interessen for denne typen konserter har økt, men ikke så mye i Norge, Det er første gang det er i Bergen?

– Ja, første i Bergen. Tror det tidligere har vært en i Oslo og to i Trondheim, men ikke mer enn fem i Norge i hvert fall.

Er dette i takt med utviklingen av musikken i spill?

– Ja, du vet, spill gjorde overgangen til orkestermusikk for lenge siden, men spørsmålet er når orkestrene fikk interessen for å spille denne musikken. Da vi begynte i Sverige, var det store sellingpointet at det var spillmusikk, et konsept som ikke var gjort før. Nå er det slik at folk spør oss hva vi skal gjøre neste gang, så det er en selvfølge at vi gjør konserter for publikum nå.

Jeg synes det er interessant med nettopp hvem som er publikum her. I formen er vel musikken for de som er mest glad i klassisk, mens innholdet appellerer mer til et yngre publikum? 

– Den største feilen orkestre gjør er å tro at en størstedel av publikum er tolvåringer. De fleste som drar er mellom 25 og 40, de som vokste opp med Playstation og NES-generasjonen. Størstedelen er menn som meg i 30-årene, og stadig flere kvinner. Alderen spriker mer også, som er en bra økning.

Orvar Safstrøm Foto: Øyvin Waaler
Orvar Safstrøm, konferansier og dataspillekspert. (Foto: Øyvin Waaler)

Hva tror du er den mest påvirkende spillmusikken opp igjennom tidene?

– Noensinne? Nei, det er vanskelig, det er jo så utrolig mye. Da burde man kanskje heller se på hvem som har gjort de største stegene og fremmet musikken mest. For eksempel når man fikk midi, som kunne late som de var ekte instrument, og da steget fra 8- til 16-biters på NES og SNES. Final Fantasy Noebu,  Martin O’Donnell for Halo eller Garry Schyman for Bioshock, som fikk mye oppmerksomhet til og med utenfor spillverden.

– I takt med at spillene blir mer utviklet og tilgjengelig, blir også synet på at spillmusikk er orkestermusikk større. Jeg tror mange trodde da vi begynte at dette skulle høres ut som musikken på NES og SNES, men så blir de overrasket når vi da har klassiske arrangement av de gamle tradisjonelle stykkene. Det vi gjør er å tenke, “om denne personen som lagde musikken på den tiden hadde hatt tilgang til orkester, hvordan hadde den da blitt laget?”, og det er slik vi setter opp stykkene.

Hvorfor burde våre lyttere ta turen for å høre konserten som er onsdag og torsdag?

– Jeg tenker; jo, om man er interessert i spill, så er man jo gal om man ikke går på denne konserten. Dette er en mulighet som ikke kommer for ofte om du er en spillinnteresert person. I tillegg er jo dette et fint møte mellom to kulturer, som er interessant enten man er spillinteressert eller ikke.

Her kan du høre hele intervjuet med Orvar Safstrøm:

Dersom du ønsker å få med deg denne konserten har du muligheten til å oppleve den i kveld klokken 19:30.

Spillmagasinet

Spillpodcast om konsoll- og PC-gaming med reportasjer, tilbakeblikk, anmeldelser og gjester fra spillindustrien hver tirsdag

Anbefalte artikler