Anmeldelse: The Talos Principle

The Talos Principle er førsteperson puzzle-spill fra skaperene bak Serious Sam, Croteam. Spillet tar for seg filosofiske og relgiøse spørsmål, mens man vandrer rundt i gamle hager og ruiner.

Talos Principle sine puzzle-oppgaver er delt inn i ulike verdener. En hovedverden med mange mindre nivåer inne i seg. Det er tre hovedverdener og et hub-område som binder de sammen. De tre hovedverdenene er fylt med ruiner som du skal løse oppgavene i. Den første verdenen du kommer til er tematisert etter italiensk arkitektur, mens den andre er kledd i et egyptisk tema. Den siste verden tar sted i borggårder og andre slottlignende områder i noe som ligner middelalder Frankrike eller Tyskland. Historien i Talos Principle er levert gjennom tekst på dataskjermer man finner, og hva man blir fortalt av en stemme som kaller seg Elohim (Gud på hebraisk). Man kan også finne, og senere skrive sine egne, QR-koder som ofte kritiserer det man holder på med. Historien i seg selv er ikke så komplisert, men det er likevel en interessant utvikling etterhvert som man skjønner mer og mer hva som skjer.

Ulike verktøy

Man har ulike verktøy å jobbe med i oppgavene du må løse. De blir introdusert til deg i et fornuftig tempo, men funksjonene deres må du finne ut av selv. Dette fører til en ganske naturlig læring og oppfordrer utforskning, men også at man ikke får med seg alle bruksområdene til et verktøy. Verktøyene i seg selv er ikke så kreative, men de blir brukt på noen kreative måter i oppgavene. Det mest brukte verktøyet i Talos Principle er kanskje laserene, og stativene med krystaller som gjør at man kan videreføre laserstrålen. De fleste puzzlene i spillet trenger en laser til å åpne en eller flere porter. Det neste verktøyet er bokser, som fungerer på samme måte som companion cube fra Portal. De brukes som oftest til å komme høyere opp eller å holde trykkplater nede. Man har også tilgang til jammere, som brukes til å deaktivere dører. Man kan også deaktivere de mangfoldige dronene og kanonene som er plassert rundt i oppgave-områdene. Dette er de tre mest grunnleggende verktøyene, men man åpner opp flere etterhvert som man spiller.

Stjerner og Tetris-brikker

For å komme videre i spillet må man samle Tetris-brikker, som man får i slutten av hver puzzle. Disse brikkene åpner enten nye verdener eller nye verktøy, og er sortert etter vanskelighetsgrad. De letteste er grønne, de middels-vanskelige er gule og de vanskeligste er røde. I tillegg kan man finne stjerner gjemt i områdene, men disse er enda vanskeligere å komme til. Dessverre bommer vanskelighetsgraden litt til tider. Noen røde er for eksempel lettere å løse enn enkelte gule, mens noen gule er oppe på rød vanskelighetsgrad. De eneste som er konsekvent på dette er de grønne, de er alltid lette. Når det kommer til stjernene, er løsningene på disse ofte ganske rare. De krever litt ut-av-boksen-tenking.

Alt i alt likte jeg spillet ganske godt. Det ser og høres fantastisk ut. Historien er bra skrevet og engasjerende. Noen puzzels er litt feil plassert med tanke på vanskelighetsgrad, men de fleste av de er utfordrende og krever kreativ tenking.

Hør hele anmeldelsen her: