Anmeldelse – Hobbiten: Femhærerslaget

Thorin og hans følge har tatt seg inn i fjellet Erebor. De klarte å vekke dragen som bodde der, Smaug. De prøver å ta tilbake fjellet. Smaug blir rasende og sverger sin hevn ved å brenne ned nabolandsbyen. Slik ender Hobbiten: Smaugs Ødemark, og det er her vi begynner i Hobbiten: Femhærerslaget.

Slaget ved Erebor

Dette er den storslåtte finalen på filmtrilogien Hobbiten (som for øvrig er basert på boka med samme tittel, skrevet av J. R. R. Tolkien). Eventyret til Bilbo Baggins er ved veis ende. Thorin har blitt besatt av fjellets gull, og nekter å gi fra seg den delen han har lovet andre. Han vil ikke gi fra seg en eneste mynt. Dette utvikler seg til en konflikt som går mot krig. I tillegg er ikke dvergene de eneste som vil bo i fjellet. Det er det flere orker som vil også. Etter hvert som konflikten eskalerer, må dverger, mennesker og alver slå seg sammen for å slå orkene i det store slaget.

Enormt budsjett

Fans av filmen kan glede seg. Her er det ikke spart på budsjettet. Det ryktes at bare denne filmen har et like stort budsjett som alle de tre Ringenes Herre-filmene til sammen. Og det sier vel sitt. Filmen går i 3D, og vanligvis er jeg svært skeptisk til filmer som legger til en 3D-effekt for å kunne skrape inn enda litt mer penger. Hobbitenfemhærerslaget klarer likevel å komme unna med dette, ettersom de bruker sekvenser med skikkelig 3D. I filmen mangler det ikke på storslåtte panoramasekvenser, og bildekvaliteten er upåklagelig. Vi får sveipende kameravinkler over majestetiske fjell og flyvende bilder over slagmarken. Det skal likevel sies at dersom du lett blir reisesyk, kan det til tider være litt vanskelig å følge med uten å bli svimmel.

Farvel med Ringenes Herre

Det har vært spekulasjoner rundt om det skal lages flere filmer fra Ringenes Herre-universet, men Peter Jackson sier at dette sikkert kommer til å bli hans punktum ved Tolkiens verden. Likevel skal det sies at Jackson sa farvel med Trollmannen Gandalf i 2000, og nå har det kommet tre nye filmer siden da. En skal aldri si aldri når det kommer til Peter Jackson. Men Jackson lover ingenting. Hovedsakelig kompliseres noen som helst eventuell videre filmatisering av at det er Tolkiens arvinger som eier rettighetene til de siste fortellingene, og for nå sier han farvel til Ringenes Herre.

Lite å si på skuespillerprestasjoner

I filmen ser vi Martin Freeman i rollen som Bilbo Baggins, Ian McKellen som Gandalf, Benedict Cumberbatch som Smaug, Lee Pace som Thranduil og Richard Armitage som Thorin Oakenshield, for å nevne et par stykker. Vi får i tillegg se kjente skuespillere som Orlando Bloom, Evangeline Lilly og Cate Blanchett.

Det er lite å si på skuespillerprestasjonene i denne filmen, og Martin Freeman gjør en utrolig god jobb som den elskverdige Bilbo, for ikke å nevne Richard Armitages strålende jobb som den maktgale og gull-besatte Thorin Oakenshield.

Filmen har fått aldersgrense 11 år, og har premiere i Norge onsdag 10. desember.