Review: Fra gulsvart til helsvart

Hver uke ser Offside tilbake på helgens opp- og nedturer fra fotballbanen.

Ukens nedtur – Borussia Dortmund

Ingen hadde trodd at dette skulle bli høstens gjenganger.

Den humpete starten på sesongen, med Champions League som eneste lyspunkt, ser nå ut til å ha ført laget av veien snarere enn inn på rett spor. Sesongen der de gulsvarte skulle regjere har hittil manglet gulfargen. Skadelisten har vært et kjent problem siden rundt juletider 2012. Det er imidlertid påfallende at det som tidligere har felt laget i enkeltkamper, nå feller dem i hele uker, hele måneder og kanskje også hele sesongen.

Det har hele tiden vært snakk om at det skulle løsne. Klubbens spill i Champions League tydet på dette. De lekte seg med Arsenal, Anderlecht og Galatasaray, og gikk videre så raskt som overhodet mulig. For øyeblikket ser det ut til at dette var klassiske tilfeller av mentaliteten som rir skotsk fotball som en mare: “rise to the occasion”.

Ser man videre tapte BVB mot Hamburg som følge av personlig feil, samme skjedde påfølgende kamp. Kampen mot Paderborn var et arbeidsuhell – en kamp hvor laget tapet grep i andre omgang. Rekken av marginale tap er lang, men hvor lang tid skal det gå før man forstår at slike arbeidsuhell ikke er engangstilfeller når det skjer hver eneste kamp? Det er noe trøstesløst over Borussia Dortmund. Energien, gnisten og det nesten banebrytende spillet er borte. Spillerne ser energifattig og demoralisert ut. De setter ikke sjansene, som de tross alt fortsatt evner å produsere. Selvtilliten er på bunn.

Raphael Hoenigstein meldte på Twitter at klubben nå snakker om nedrykkskamp. Innstillingen er endret. Det handler ikke lenger om å nå Champions League eller å vinne titler, men om å holde seg i Bundesliga. Det er ikke lenger enkeltspillere som ligger skadet, men hele klubben. Det kan være mange grunner til det. Salg av enkeltspillerne Mario Götze og Robert Lewandowski. Langtidsskader som har preget Lukasz Pizczsek, Neven Subotic, Ilkay Gündogan, Nuri Sahin, og som fortsatt holder Kuba ute. Kortidsskader som stadig returnerer hos Marco Reus, Mats Hummels, Marcel Schmelzer og Sven Bender. Listen er lang. Akkurat nå griner klubben etter å få ryggraden sin tilbake – forhåpentligvis vil det lege lammelsen.

Borussia Dortmunds er ukens, månedens og høstens store nedtur.

Uhederlige nominasjoner

– Chelsea. Har i likhet med Manchester City utviklet et Sunderland-kompleks.

– Mike Jones. Horribel dømming i kampen mellom Southampton – Manchester City.

– Eliaquim Mangala. God i duellene, men håpløs i vurderingene. Rødt kort fra dommer og Offside.

Ukens opptur – Augsburg

Fotballsupportere erkjenner at herredømmet i Bayern-distriktet ene og alene tilhører FC Bayern München, tross en lillebror i 1860 München og en rar fetter i FC Augsburg. Det kommer neppe til å endre seg, men Augsburg ser ikke ut til å ville unnskylde fjorårets imponerende sesong.

Kun ett poeng skilte Augsburg fra Europa League i fjor da de til slutt endte på en åttendeplass. Punktum for sesongen satte de da Bayern München ble slått 1-0, en kamp som endte en rekke på 53 ubeseirede kamper i Bundesliga. Få hadde våget å spå samme utfall av årets sesong. Fjorårets beste spiller, Andre Hahn, ble solgt til Borussia Mönchengladbach for lut. Treneren, Markus Wienzierl, er for barn å regne med sine skarve 39 år, og på lagbildet fant man først og fremst kuriosa.

Det er ingen ungflokk som spiller ball for Augsburg. Fra laget som i helgen slo Hamburg 3-1 er kun Tim Matavz og Rahman Baba nærmere 20 enn 30. Laget består av gode fotballspillere, for all del, men det er først og fremst kollektivet som fungerer hos Augsburg. Jeg kunne fint trukket frem spillere som Rahman Baba, som har fire assists fra backposisjon, og Tobias Werner som har sett minst like god ut som i fjor. Det er langt i fra like moro som å nevne Alex Manninger, Ragnar Klavan og Halil Altintop.

Alex Manninger er ikke førstevalget i mål, men da Marwin Hitz stod over mot Hamburg var han ikke vanskelig å be. Han har knapt stått fast for noen av sine femten seniorlag, men allikevel rukket å vinne Premier League og Serie A med henholdsvis Arsenal og Juventus. I kåringen over tidligere Vålerenga-flopper som har gjort det best i 2014 stiller midtstopper Ragnar Klavan fra Augsburg i samme kategori som Sebastian Mila og Giancarlo Gonzalez. For å krydre denne eksplosive miksen finner vi den minst talentfulle av Altintop-brødrene, Halil i en offensiv indreløperposisjon.

Augsburg vinner ikke sine kamper på pur ung råskap, men på rutine og effektivitet. Tross prognoser om at de ville ta et naturlig steg ned fra i fjor, har de kontret med å ta et steg opp, enn så lenge. Skal de fortsette til langt ut på nyåret trenger de forsterkninger. Da kan det være greit at erkefienden starter med 1860 og ikke Bayern. I følge Bild skal det være aktuelt å hente inn Pierre-Emil Højberg på lån fra januar.

Augsburg har gjort seg fortjent til heder og ære, og er rundens opptur.

Hederlige nominasjoner

– Wolfsburg. Taper mot Everton i midtuken, men revansjerer seg i helgens toppkamp mot Borussia Mönchengladbach.