Review: Det gode består – det onde forgår

Hver uke ser Offside tilbake på helgens opp- og nedturer fra fotballbanen.

Ukens nedtur: Manchester United

Angel Di Maria, Radamel Falcao, Wayne Rooney og Robin Van Persie. Man skulle tro den kvartetten skulle sørge for nok moro mot Leicester. Selv på bortebane. Det gjorde de også, for det er ikke det offensive som svikter hos Manchester United. Falcao med sine første assist i klubbfotball på litt over to år, og en nydelig en sådan. Di Maria med nok et målpoeng som fotballøya gnir seg i øynene av. Men, på motsatt side; Jamie Vardy, og et Leicester-lag som aldri gir seg.

Etter forrige helg, med storseier mot Queens Park Rangers, ble Manchester United friskmeldt av ekspertene. Det ble snakket om 2. plass bak suverene Chelsea, og at maskineriet nå var i gang. Misforstå meg rett, Manchester United er fortsatt kapable til å ta 2.plassen i Premier League. Men det forsvaret og den offensive elleveren de mønstret i går kommer til å slite mot alle lagene i serien, på den defensive delen. Hvor er det taktiske geniet Louis Van Gaal? Den naturlige mannen å hakke på etter gårsdagens tap er unggutten Blackett, som er den ukjente og i tillegg blir utvist i det 83. minutt. Men faktum er at Blackett var Uniteds kanskje beste forsvarer i går. Rojo ser også bra ut, men trenger litt mer tid. Samtidig hadde de også marginene mot seg på straffen som sørget for 2-3 og spenning i kampen. Uheldigvis for United og Van Gaal så holder det ikke å bytte keeper for å være et taktisk geni i Premier League.

Hva kan Van Gaal gjøre? Man ser konturer av et lag som kan kjempe i den absolutte Europa-toppen, men enkelte deler av laget sliter mot alle motstandere. Konkret hva som mangler er vanskelig å si, men etter fem kamper, mot i utgangspunktet grei motstand, står de med fem poeng og kun en seier i serien. Det er ikke bra nok for et lag som denne sesongen kun har serien å konsentrere seg om, samtidig som de har hentet spillere for mangfoldige millioner før sesongstart. Maskineriet kommer nok i gang i løpet av sesongen, men hvor lang tid tar det? Det sies at angrep er det beste forsvar, og det prøver Van Gaal å bevise ved å bruke fire spillere med utelukkende offensive fibre i kroppen, samt to backer som også oser av vilje til å fylle på fremover. Scorede mål kan vinne kamper, men det hjelper ikke når man slipper inn flere. Masse penger er brukt, om de er brukt riktig er alt for tidlig å si. Men det kan se ut som det offensive hos United kan måle seg med de aller beste. Bare Van Gaal finner taktikken som fungerer defensivt, kan dette bli en veldig morsom sesong for fansen. Spørsmålet alle stiller seg er hvor lang tid det tar. Chelsea er allerede åtte poeng foran, og har i utgangspunktet hatt en vanskeligere start på sesongen.

Manchester United vil garantert kjempe i toppen denne sesongen, spørsmålet er bare om de klarer å hevde seg såpass at det blir Champions League neste år? Aldri har Premier League vært tettere i toppen. Med innkjøpte spillere til ligaen som gir vann i munn hos fotballfrelste. Det var alt for tidlig å friskmelde Manchester United etter 4-0 hjemme mot QPR, nå er spørsmålet om de blir friske nok i løpet av sesongen, så de neste år kan kjempe i det gode selskap igjen!

Manchester United er ukens nedtur.

Uhederlige nominasjoner:
– Athletic Bilbao som taper på San Mames mot Granada
– Napoli som ligger på 15. plass i hjemlig serie
– Liverpool som savner Suarez mer enn de vil innrømme

Ukens opptur: Southampton

Samtidig som de store lagene fyller spalteplassene om Premier League har Southampton skutt fra start på årets sesong. Litt under radaren har de dratt med seg nok poeng til å ligge på 2. plass, kun bak så langt suverene Chelsea.

Helgen var ingen unntak og tre nye poeng ble hentet borte mot Swansea. Laget, som før sesongen ble tippet mange hakk ned fra fjorårets gode sesong, har så langt motbevist disse spådommene. Ronald Koeman og klubben kvittet seg med de største stjernene fra i fjor, og solgte de for gode penger til toppklubbene. Pengesummene var store, og mye penger gikk både ut og kom inn. Shaw, Lallana, Lambert, Chambers og Lovren som de største navnene forsvant ut, og mange forventet at det ville ta tid å erstatte disse i troppen. Spillere som Dusan Tadic, Graziano Pelle og Fraser Forster har vært glimrende, samtidig som Schneiderlin, Fonte og Clyne har blitt enda et hakk vassere. Ti poeng på fem kamper lar seg gjøre, og kan dette fortsette vil Koeman bli genierklært, i motsetning til den andre nederlenderen, nevnt i ukens nedtur.

Arsenal var eneste lag som tok tre poeng av fjorårets topp sju denne runden i Premier League. Men det må også nevnes som en god runde for Southampton som så langt ser ut som et lag som kan blande seg inn i kampen om Europaliga-plassene. Vanskelig å spå så tidlig i sesongen, men en så sterk start etter så mange utskiftninger er ikke annet enn imponerende. Det blir spennende å følge prosjektet til Koeman videre utover sesongen, og undertegnede tror enkelte av de nye, som for eksempel Dusan Tadic, vil ta enda et steg i riktig retning. Serberen har alt som skal til for å bli en profil i den engelske toppserien og en favoritt blant fansen til Southampton.

Samme hvor lite det er mulig å si for hele sesongen etter fem runder, er det vanskelig å se helt bort fra den imponerende starten. Morsomme og offensive backer, det lille ekstra i Tadic, Schneiderlin i toppform og matchvinnere i begge ender med keeper Forster og Pelle på topp. Sesongen kan bli et eneste stort smil for Southampton. Hvem hadde trodd det med alle salgene før sesongen? Kanskje Morgan Schneiderlin ender opp med å være fornøyd med at Southampton ikke ville la han gå i sommer. Mannen er ekstremt viktig for laget og Schneiderlin har de første fem kampene vært blant de beste i ligaen.

Denne rundens opptur er Southampton og Koemans nye spillergruppe!

Hederlige nominasjoner:

– Marseille som leder Ligue 1, og André-Pierre Gignac som bøtter inn mål.