Bergensk spillfestival allerede en suksess

This content has been archived. It may no longer be relevant

På Litteraturhuset torsdag 3. oktober braker det løs for Konsoll 2013. Store navn fra inn- og utland skal holde foredrag og ha workshops. Målet er å spre spillglede for alle, styrke samholdet og synliggjøre at spillutvikling er i vekst.

Konsoll 2013 starter torsdag 4. oktober kl 09:00 på Litteraturhuset Bergen
Konsoll 2013 starter torsdag 3. oktober kl 09:00 på Litteraturhuset Bergen. Her fra fjorårets Konsoll 2012. (foto konsoll.org)

Det hele ender med at håpefulle utviklere skal konkurrere i Dragon’s Den, hvor spillutviklere pitcher spillidéen sin foran potensielle investorer i løpet av få minutter og får ærlig, ofte brutal, feedback. Selve spenningen er hvorvidt utvikleren får drømmen sin oppfylt eller forlater investorpanelet tomhendt.

 

Kickstarter-hitten Among the Sleep

ole-andreas-jordet-among-the-sleep
Ole Andreas Jordet fra Krillbite (foto krillbite.com)

Ole Andreas Jordet, daglig leder i Krillbite Studio, skal dele sine erfaringer fra Kickstarter-suksessen Among The Sleep. Adventure-spillet følger en 2 år gammel gutt og ble fort en snakkis blant spillentusiaster. I løpet av kort tid var utviklingen finansiert, og til slutt samlet spillet inn circa $250 000 dollar gjennom kronerullingsportalen.

Kjente spillutviklere utveksler erfaringer og spår fremtiden

Store omveltninger har begynt i spillindustrien, og midt oppi alt står utviklerne – som er nødt til å tilpasse seg et marked i endring.

Neste konsollgenerasjon er rett rundt hjørnet, spillmarkedet blir flyttet til digitale plattformer og gjennom Twitter og Kickstarter har avstanden mellom fansen og utviklerne aldri vært kortere.

Skal spillet få oppmerksomhet, må det legges ned en betydelig innsats i meningsfull aktivitet på sosiale medier, hevder Emmy Jonassen (Indie Game Girl), som skal holde workshop i markedsføring for indie-utviklere.

På gjestelisten til Konsoll 2013 står norske Red Thread Games ( Dreamfall Chapters: The Longest Journey) og Krillbite Studios (Among the Sleep). Internasjonale navn inkluderer Dr. Ernest Adams, Alex Throwers  og Indie Game Girl.

ragnar-tornquist
Ragnar Tørnquist (avbildet) og Dag Scheve fra Red Thread Games (Foto S. Galyonkin – sergesegal @ flickr)

Mannen bak Den Lengste Reisen

Ragnar Tørnquist  og Dag Scheve fra Red Thread Games skal holde foredrag og workshop på Konsoll 2013. De er for tiden aktuelle med Dreamfall Chapters: The Longest Journey, som ble også folkefinansiert gjennom Kickstarter. Seriens fanbase slo følge med Tørnquist, og i november er det duket for JourneyCon i Oslo.

Foredragsholdere

Spilldesigner Alex Trowers har vært involvert i mange storspill på 90-tallet. (foto konsoll.org)
Spilldesigner Alex Trowers har vært involvert i mange storspill, blant annet Dungeon Keeper 2 og Theme Park fra 90-tallet. (foto konsoll.org)

Guruer innen game-design

Dr. Ernest A. Adams og Alex Trowers (eks-Bullfrog) er begge autoriteter innen game-design. Adams har blant annet skrevet Fundamentals of Game Design & Game Mechanics: Advanced Game Design, som regnes som viktige verk på området. Med game-design menes valgene, vurderingene og teknologien som former spillets interaktive egenart – spillmekanikken.

Dr, Ernest A. Adams er en mastodont innenfor game-design og grunnlegger  av International Game Developers Association.
Dr. Ernest A. Adams (Foto Navina Clever // Paulina Wanat GDC Europe)

Dr. Ernest A. Adams er en mastodont innen game-design og grunnlegger av International Game Developers Association. Adams har laget spill siden 1989, og er ettertraktet både som foredragsholder og konsulent pga. sin kunnskap om interaktiv historiefortelling.

Særlig de siste årene har historiefortelling i spillet fått mye fokus fra spillpressen og utviklerne selv. Noen spill har lykkes i å fortelle en gripende historie: The Last of Us og Ni No Kuni: Wrath of the White Witch er gode eksempler. Sammenholdt med stadig mer intense og velskrevne TV-drama er fremtidens historiefortelling et brennaktuelt tema.

LES OGSÅ: Hardcores anmeldelse av kritikerfavoritten The Last of Us

Se fullstendig presentasjon av festivalprogrammet og påmeldingsinformasjon på Konsolls nettsider.

Lyddesigner fra LucasArts og Telltale Games

Jory Prum har designet lyd til film og spill i over 20 år, blant annet for LucasArts og Telltale Games, her med Star Wars: Knights of the Old Republic. Prums foredrag vil fokusere på lagvis dynamisk lyddesign i Unity-motoren, som er en gratis/lavkostnad verktøypakke for nye og gamle utviklere.

Jory Prum har jobbet med lyd i over 20 år, blant annet for LucasArts og Telltale Games, her med Star Wars: Knights of the Old Republic.
(foto: Jory Prum)

Kjempemange påmeldte

Linn Søvig er involvert i mange initiativ som fremmer Bergen som spillby.

Konsoll, som er en blanding av festival og konferanse, arrangeres for andre år på rad. Deltakertallet er foreløpig over all forventning. Målgruppen er alle som er interessert i spillutvikling, enten som sluttbruker, utvikler eller i annet høve.

Vi hadde beregnet cirka 140 stykker, men nå kommer det over 200 deltakere til festivalen!

Linn Søvig er prosjektleder og nestor for Konsoll. Hun er overveldet av responsen.

Vi har så mange påmeldte at plassene i hovedauditoriumet er revet vekk. Foredragene må streames på storskjerm for at alle skal få plass. Dette er veldig motiverende når vi ikke har gjort noe markedsføring, ei brukt ei krone på reklame – markedsføringspengene kom aldri.

Søvig er ellers kommunikasjons-ansvarlig i Spillmakerlauget Bergen, organisasjonen som festivalen har sitt utspring fra.

Her fra fjorårets Konsoll-festival (foto konsoll.org)

Bergens spillmiljø er i vekst

Spillmakerlauget Bergen er en bransjeorganisasjon for Bergens-baserte spillutviklere. Rain Games AS (kjent for det kommende plattformspillet Teslagrad) og Turbo Tape Games (Naval War: Arctic Circle) er noen av navnene bak, og har skaffet seg mange fans over hele verden.

Turbo Tape Games endte til og med opp på førsteplassen over solgte PC-spill på Steam, mens Teslagrad fikk så mange fans at de får bruke Steam som distribusjonsplattform. 80 prosent av alle digitale spillkjøp skjer gjennom Steam, og det er således en ekstremt viktig arena å være synlig på.

For tiden jobber Spillmakerlauget for å realisere idéen om et nasjonalt kompetansesenter for spillutvikling i Bergen. Foreløpig har forslaget fått gode tilbakemeldinger.

Spillmakerlauget samler alle norske spillutviklere. Bergen-avdelingen har som mål å etablere et Kompetansesenter for spillutvikling. (foto http://spillmakerlauget.no/)
Spillmakerlauget samler alle norske spillutviklere. Bergen-avdelingen har som mål å etablere et Kompetansesenter for spillutvikling. (foto http://spillmakerlauget.no/)

– Spillmakerlauget vil være en viktig støttespiller for norsk spillbransje i årene som kommer, og bare gjennom et nasjonalt kompetansesenter vil Spillmakerlauget ha en platform og kapasitet til å fylle sin rolle fullt ut, skriver Stefan A. Svellingen, leder i Spillmakerlauget på spillmakerlauget.no.

Bergens-baserte D-Pad Studios på Askøy har markert seg med kommende 2D-plattformer Owlboy og Vikings on Trampolines.

Studentradioens eget spillprogram Hardcore vil være tilstede for å dekke festivalen og intervjue de store spillpersonlighetene.

Hardcore mener dette er en gavepakke til spillmiljøet

Det er masse entusiasme i forkant av Konsoll 2013, bare se på gjestelisten. Dette er folk som har laget spill siden før jeg ble født, og laget opplevelser som ligger i ryggmargen og nært hjertet hos mange. Alt de har sett og opplevd er gjerne ikke kjent tidligere, for eksempel kansellerte spill.

Folk elsker behind-the-scenes-detaljer, oss i Hardcore inkludert. Alle har stor tro på festivalen og Yngvill Lien (Henchman & Goon) har valgt spennende foredragsholdere. Ikke glem at Linn Søvig har lagt selve arrangementet til Litteraturhuset i Bergen, det gir en estetisk og inspirerende ramme for flinke utviklere og entusiaster.

Spillmakerlauget har vært en fantastisk ressurs for oss. De har mottatt oss og andre med åpne armer. Alltid stilt lojalt opp, hatt gode historier og vært overraskende åpne om opp- og nedturene de har opplevd.  Spillutviklere gir alltid god radio.

Hardcore kommer til å gi alt på liveshowet.

Mange paneldebatter kjøres i grøften av diskusjoner uten action, konflikt eller reelt utbytte for parter og publikum. Debatter skal være lærerike, underholdende og ha faktiske konsekvenser. Jeg vil være i kontinuerlig dialog med deltakerne for å sikre at vi velger riktig tema og vinkling. Først og fremst må utviklerne selv synes temaene er fruktbare og interessante å diskutere – entusiasmen må komme organisk fra debattantene.

Hardcore, som har gått på Studentradioen siden 2005, skal sammen med Spillmakerlauget stå for avslutningen av festivalen. Kom og drikk øl med oss og spillutviklere!
Hardcore, som har gått på Studentradioen siden 2005, skal sammen med Spillmakerlauget stå for avslutningen av festivalen. Kom og drikk øl med Hardcore og spillutviklere fra inn- og utland. Klikk på linken for mer detaljer (Facebook-event)

Liveshow med Hardcore

Hardcore skal ha liveshow på Biblioteket Bar fredag 4.oktober kl 20:00 . Link til arrangement på Facebook er nedenfor. Hvis du ikke kan være med oss, tune inn på http://lytt.srib.no fredag kl 20:00.

Hardcore liveshow fredag kl 20 på Biblioteket Bar

(foto wikipedia commons og kjottbasaren.no)

Hardcore, vil sammen med Spillmakerlauget Bergen stå for et liveshow for å ende festivalen med et brak.

Liveshowet er fredag 4. oktober kl. 20:00 på Biblioteket Bar (Bergens flotteste bar – øverst i Kjøttbasaren). Showet vil fungere som en oppsummering av festivalen og se på hva som skjer med det bergenske og internasjonale spillmiljøet i tiden fremover.

Dragon’s Den

Et av høydepunktene fra fjorårets Konsoll-festival var Dragon’s Den. Dungeon Master vil være Bjørn Alsterberg fra BTO. Dragon’s Den vil avholdes på formiddagen fredag 4. oktober .

Dragene, de potentielle investorene, er i år Alex Trowers, Ernest Adams, Helge Hannisdal (grunnleggeren av Its Learning) og Tor Ole Rognaldsen fra Filmfondet FUZZ.

 

Studentradioens eget spillprogram, Hardcore, er involvert i festivalen uten kommersiell interesse.

Anbefalte artikler