Anmeldelse: Lincoln

Steven Spielbergs nyeste film er satt til 1865 med Abraham Lincoln i sentrum. Borgerkrigen mellom sørstatene og Unionen nærmer seg slutten. Handlingen sirkler rundt Lincoln – spilt av Daniel Day-Lewis, som jobber for å få «the 13th Amendment» vedtatt, for å avskaffe slaveriet i USA. Med fred rundt hjørnet er det en kamp mot tiden for å få vedtatt denne nye loven, før sørstatene får politisk makt.

jegharenplan

(Foto: FOX FILM)

Solide rolletolkninger

Ryktene har seg at alle i Hollywood misliker Daniel Day-Lewis. Let’s face it, hver gang mannen tar en rolle blir det Oscar på han. Honest-Abe blir portrettert som en sjarmerende, ærlig, bestemt og til tider diktatorisk president. Day-Lewis klarer på grasiøst vis å illustrere de herlige nyansene til Lincoln. Fra å ømt kysse sønnen på pannen og bære han til sengs, til å slå knyttneven i bordet for å få ordet. Det er deilig å sitte i kinosalen og virkelig føle på kroppen at man blir kjent med mennesket bak det historiske navnet.

Den skuespilleren som for meg nesten stjal hele showet, var Tommy Lee Jones. Jones spiller Thaddeus Stevens, lederen for det radikale republikanske partiet. Thaddeus fungerer som Lincolns dronning i det politiske sjakkspillet versus demokratene i «The House of Representatives». Jones karakter er en temperamentsfull, gretten og fryktingytende gammel politiker. Det er umulig ikke å like fyren når han på så upolitisk korrekt vis, skyter fra hofta og verbalt irettesetter demokrat på demokrat. Thaddeus er mannen som får ting gjort og sier det han vil. Du kommer til å elske han for det.

thaddeusedit

(Foto: FOX FILM)

Spielberg med gylden oppskrift

I besetningen til Spielberg er det mange kjente navn fra hans tidligere filmer. Deriblandt manusforfatteren Tony Kushner (Munich) og cinematografen Januzs Kaminski (Saving Private Ryan). De leverer hver for seg et sterkt manus og nydelig kameraføring. Det er også gøy å se kjente fjes fra HBO-serier som «The Wire» og «Girls». Spielberg har gått fra å lage de mer eventyrlige filmene som «E.T» og «Jurrasic Park», til voksne filmer som skildrer de viktige historiske hendelsene opp igjennom tidene. Lincoln er så god at jeg er overbevist om at dette er en film som historielærere vil vise til elevene sine når den kommer på dvd.

(Foto: FOX FILM)

Verdig Oscar-favoritt

«Lincoln» er den store Oscar-favoritten i år, og med god grunn. Det er ikke mange filmer der ute fullspekket med så mange solide skuespillerprestasjoner som denne. Rik på humor, spenning og drama er dette en film som jeg mener vil bli husket som en av de viktigste filmene om slaveriet i USA, beklager Tarantino. Har du i likhet med meg manglende kunnskap om amerikansk historie? Det gjør ikke noe. Setter du pris på god film så anbefaler jeg «Lincoln» på det varmeste.

(Bilder: FOX FILM)